Meniu Pagini
TwitterRssFacebook
Categorii Articole

Publicat de pe mai 8, 2019 in TEST DRIVE | 0 comentarii

TEST DRIVE: Dacia Duster, 1.5 Blue dCi 115 CP 4WD

TEST DRIVE: Dacia Duster, 1.5 Blue dCi 115 CP 4WD

Multa vreme a trecut de cand nu am mai testat o masina dar, datorita celor de la Darex Auto Suceava, lucrurile tocmai s-au schimbat. Chiar cu foarte putin timp inainte de a primi aceasta propunere, am avut un moment in care m-am gandit cat se poate de sincer la mine si la ceea ce fac, iar concluzia a fost ca, desi nu am mai fost atat de activ in zona asta in ultimii doi-trei ani, tot industria auto ramane pasiunea mea cea mai mare. Asadar, colaborarea aceasta pe care tocmai am inceput-o a picat la fix! Urmeaza mai multe aventuri cu masini din grupul Renault-Nissan, dar deocamdata ne oprim la Duster.

Ce Duster? Noul Dacia Duster, in echiparea de top SL ORANGE, cu motorizarea 1.5 Blue dCi de 115 CP sub capota, cutie manuala cu sase rapoarte si tractiune integrala. Este prima masina a producatorului autohton pe care o testez, iar concluziile sunt surprinzator de bune. Totusi, cum e normal, concluziile vor veni abia la final.

IN MEDIUL URBAN: DIRECTIA ELECTRICA SE REMARCA

Pe masura ce se dezvolta, orasele noastre devin tot mai sufocate, iar acest lucru este valabil si pentru Suceava, chiar daca nu este tocmai o metropola. Locurile de parcare sunt din ce in ce mai greu de gasit, iar spatiile prin care te strecori cu dificultate devin tot mai intalnite. Nu as putea spune ca un SUV compact este cea mai potrivita masina in mediul urban, desi tot mai multe persoane fac o asemenea alegere, in conditiile in care isi petrec cel mai mult timp in traficul aglomerat. Totusi, Duster se descurca onorabil, un mare avantaj fiind noua directie electrica, cu ajutorul careia poti face cele mai delicate si complicate manevre, cu un efort minim. Daca stii cum e directia electrica a unui Fiat cu modul City activat, poti sa iti faci o idee mai exacta despre cum se simte directia unui Duster in 2019.

Masina testata a fost echipata cu anumite dotari care iti fac viata mai usoara, cum ar fi asistentul pentru unghi mort, senzori de parcare in partea din spate, dar si un sistem de camere complet, care iti ofera imagini suficient de clare din fata, spate si din partile laterale, direct pe ecranul cu diagonala de 7″ a Media Nav-ului. Luand toate acestea in calcul, cu toate ca masina are dimensiuni generoase (4341mm x 1804mm x 1693mm) confortul, chiar si in cele mai aglomerate zile, nu va fi afectat foarte mult. In oras, un inconvenient poate fi reprezentat de etajarea cutiei manuale cu sase rapoarte, care are o prima treapta aproape inutila, extrem de scurta, dar care isi arata avantajele in off-road. Totusi, in final, nu orasul e mediul perfect pentru Dacia Duster.

IN MEDIUL EXTRAURBAN: DRUMURILE DESFUNDATE SUNT PLACERE PURA

Comportamentul in off-road este foarte, foarte bun. Foarte bun, va zic! Practic, asta m-a cucerit la noul Duster. Suspensia absoarbe socurile excelent, fara a fi zgomotoasa. Poti sa mergi pe un drum forestier cu 50-70 de km/h fara sa simti un mare disconfort. E doar distractiv! Unghiurile de atac si de degajare sunt, la fel, remarcabile pentru clasa din care face parte: 30, respectiv 33 de grade. Alaturi de o garda la sol de 21 de cm, daca adaugi si anvelope potrivite, ai tot ce iti trebuie pentru a face off-road la un nivel mai mult decat acceptabil. Noul Duster poate in teren accidentat mai mult decat ii vor cere cel putin 90% dintre clienti. Este un lucru de care sunt sigur.

Un plus este si prezenta unui sistem de asistenta la coborarea pantei, care functioneaza fara nicio problema, la fel de bine ca in cazul unor SUV-uri din alta categorie de pret. Sistemul Media Nav ofera si cateva informatii utile in off-road, cum ar fi unghiul frontal de inclinare, unghiul lateral de inclinare, dar si o busola, ca sa stii tot timpul unde este nordul cand te afunzi in adancurile padurii. Este destul de rudimentar ca aspect, dar isi face treaba cu brio, lucru care in final conteaza cel mai mult. De mentionat din nou si sistemul de camere Multiview, care isi gaseste utilitatea si in aventurile pline de obstacole ascunse.

In ceea ce priveste comportamentul pe asfalt, la drum lung, nu pot spune ca se remarca intr-un mod foarte pozitiv, deoarece in virajele abordate cu putin mai mult curaj, ruliul este destul de pronuntat, iar caracterul subvirator nu poate fi trecut cu vederea. Dar daca tii cont de faptul ca esti la volanul unei Dacii care este, pana la urma, o masina de buget, dar si de faptul ca este un SUV cu garda la sol mare, iti vei adapta stilul de condus astfel incat sa nu ajungi in situatii care te vor face sa te simti in nesiguranta. Directia, fiind electrica, devine mai ferma odata ce viteza creste, dar ramane totusi prea confortabila pentru gusturile mele. Nu transmite informatiile de pe asfalt atat de bine pe cat mi-ar fi placut, dar dupa cateva sute de kilometri incepi sa o intelegi si sa o accepti tot mai bine.

Motorizarea, dupa cum spuneam, a fost 1.5 Blue dCi cu 115 CP. O motorizare populara, cu un cuplu de 260 Nm, disponibil de la 2000 rpm. Oficial, in ciclul WLTP, sistem de masurare care se spune ca ofera rezultate relevante pentru traficul real, cosumul este de 4.9 litri/100km in oras, 4.5 litri/100km in afara orasului si 4.7 litri/100km in regim mixt. Da, consuma putin si e un motor potrivit pentru aventurile in off-road, dar personal as alege motorizarea 1.3 TCe, cu 130 sau 150 de CP. Aceasta motorizare pe benzina are un cuplu apropiat de unitatea dCi (240 sau 250 Nm), disponibil chiar mai devreme decat in cazul diesel-ului (de la 1600, respectiv 1700 rpm). Din pacate, cel putin deocamdata, nu exista posibilitatea de tractiune integrala daca masina este echipata cu motorul 1.3 TCe.

Propulsorul diesel mi s-a parut ca ofera prea putina putere pentru gabaritul masinii (1405 kg), fiind necesar sa calculezi destul de bine fiecare depasire. In plus, cu o unitate pe benzina ar fi si mai multa liniste in habitaclu, rontaitul specific unui diesel fiind uitat in totalitate. Apropo de linistea din habitaclu, trebuie sa mentionez ca insonorizarea masinii este neasteptat de buna, zgomotul devenind putin deranjant abia la viteze de peste 120-130 km/h.

DESIGN: MASCULIN, CUM II STA BINE UNUI SUV

La capitolul design – mai ales exterior – noul Duster castiga puncte. Personal, imi place cum arata din fiecare unghi. Linii simple, curate, dar suficient de actuale. Luminile de zi cu LED aduc un mare plus, iar blocurile optice din spate, chiar daca sunt asemanate de multa lume cu cele de pe Jeep Renegade, se integreaza pefect in design. Este o evolutie foarte buna in comparatie cu modelul precedent. Masina testata a fost echipata cu praguri laterale si bull bar, accesorii optionale de care m-as lipsi.

In interior, este adevarat ca nu avem cele mai calitative plastice, dar chiar daca sunt tari, textura lor este placuta. Pana la urma, corect este sa luam in calcul si pretul masinii, care nu prea are concurenta reala. Mai important este ca finisajele interioare, asa cum sunt ele, cu mici neajunsuri, ofera senzatia de rezistenta in timp. Ergonomia este buna, lucru de asteptat de la un interior atat de simplu. Ce nu mi-a placut este pozitionarea butoanelor pentru activarea incalzirii in scaune, care sunt amplasate in lateralul scaunelor, in partea stanga, fara a avea un martor luminos care sa te anunte ca e pornita. Nu ar fi fost o problema daca dupa ce opresti motorul, cand revii la masina si pornesti din nou, aceasta ar fi dezactivata. Dar incalzeste destul de bine si de repede, asadar vei realiza imediat ca este pornita.

Ce mi-a placut foarte mult este sistemul de climatizare, dar si butoanele de deasupra sa. Aceasta zona este foarte bine finisata. Totul este placut la atingere, iar din punct de vedere functional nu am ce sa reprosez. Volanul arata bine, are o grosime potrivita, dar mi-as fi dorit sa gasesc comenzile sistemului audio pe volan. Stiu ca acea unitate de control pozitionata pe coloana de directie este ceva tipic Renault si, odata ce te obisnuiesti cu ea, este foarte usor de folosit. However, I prefer the classic way!

Unitatea media are un aspect extrem de simplu, aproape spartan, grafica nu este una prea elaborata, iar rezolutia este cel mult decenta. Cu toate acestea, functioneaza perfect, este foarte usor sa conectezi telefonul prin Bluetooth, ofera toate posibilitatile relevante in materie de conectivitate, iar sistemul de navigatie te tine pe drumul cel bun. De remarcat este si schimbarea manetelor pentru controlul luminilor si al stergatoarelor. Sunt simtitor mai bune decat cele prezente pe generatia precedenta a producatorului roman, din absolut orice punct de vedere.

DOTARI: SI CE NU TE-AI ASTEPTA SA GASESTI INTR-O DACIE

Tu poate esti mai la curent cu ce dotari se gasesc zilele acestea intr-un model produs la Mioveni, dar pe mine m-a surprins sa gasesc in masina testata echipamente precum asistentul pentru unghi mort, asistentul la coborarea in rampa, sistemul de camere Multiview sau Keyless entry. In rest, avem lucruri normale pentru anul in care ne aflam: ABS, ESP, EBD, ASR, AFU, HSA (sistem de asistenta la pornirea in rampa), airbag-uri frontale, laterale si cortina, pilot automat, limitator de viteza, senzor de lumina, scaun sofer cu reglaj lombar si pe inaltime, jante Maldive pe 17″, sistem Start&Stop cu functie ECO, indicator pentru schimbarea treptelor de viteza, sistem pentru monitorizarea presiunii in pneuri si altele mai mult sau mai putin importante. Toate acestea si nu numai sunt prezente ca standard daca ne referim la echiparea SL ORANGE.

Optional, se mai poate adauga tapiteria din piele, culoarea metalizata si pachetul de harti, ultimele doua fiind deja prezente pe masina testata. Apropo de culoare, v-o recomand (Orange Atacama). Merita cei 300 de euro cu TVA fara indoiala!

PRET: CEL MAI BUN

Daca vom face orice fel de comparatie cu alte modele concurente, Duster va castiga de fiecare data. Bineinteles, atunci cand facem comparatie, este important sa luam in calcul masini noi, cu dotari asemanatoare, motorizare de acelasi tip si de putere apropiata, precum si cu acelasi fel de tractiune.

Modelul testat de mine costa 19.900 de euro cu TVA, la care se adauga pachetul de harti si culoarea metalizata, asadar pretul total la care ajungem este de 20.400 euro cu TVA. Personal, tinand cont de nevoile si de preferintele mele, as alege echiparea SL ORANGE, cu motorizarea 1.3 TCe 150 CP, cu tractiune fata (4×2), la pretul de 18.300 euro cu TVA.

Dar pentru mai multe detalii, cel mai bine iei legatura cu un consilier de vanzari Dacia de la Darex Auto. Cu siguranta te va ajuta sa faci alegerea corecta!

IN CONCLUZIE…

…noul Duster reprezinta clar o evolutie simtitoare si vizibila fata de modelul precedent, atat din punct de vedere tehnologic, cat si din punct de vedere estetic. Cu totii tintim catre masinile cele mai frumoase si mai performante. Cu totii ne dorim sa conducem doar masini premium, eventual in echipare de top. Este normal, este de asteptat. Dar toate vin cu un cost, care nu este deloc mic. Un cost pe care, de fapt, foarte putini si-l permit cu adevarat. Dacia Duster este o masina corecta, iar cand spun asta sunt cat se poate de sincer. Daca luam in calcul tot pachetul pe care il ofera, nu putem nega ca este o oferta buna. Bineinteles, daca iti permiti sa cheltuiesti deja peste 25.000 de euro cu TVA, ai si alte optiuni. Dar daca iti doresti o masina, cum ziceam, corecta, simpla, care sa faca exact ceea ce promite, o masina care sa iti ofere mai multa satisfactie in off-road decat SUV-urile alea mai stralucitoare, noul Duster poate fi o alegere foarte buna. Oricum ar fi, te incurajez sa cumperi o masina abia dupa ce o testezi si dupa ce te documentezi temeinic!

EXTERIOR:

Comenteaza :)

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.