Permise de conducere digitale, autoevaluarea capacitatii de a conduce si atentie sporita fata de pietoni, printre modificarile votate de deputati din Parlamentul European pentru permisele de conducere.
Cu peste 20.000 de vieti pierdute anual in accidente rutiere in UE, Parlamentul sprijina reformarea normelor UE privind permisele de conducere pentru a se asigura ca acestea contribuie la siguranta rutiera si la tranzitia verde si digitala a UE.
Drumuri mai sigure pentru toti participantii la trafic
Eurodeputatii doresc ca soferii sa fie mai bine pregatiti pentru situatii reale de trafic si sa fie constienti de riscuri, in special pentru participantii la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, copiii, biciclistii si utilizatorii scuterelor electrice. Prin urmare, condusul in conditii de zapada si polei, utilizarea telefonului mobil in conditii de siguranta la volan, unghiurile moarte, sistemele de asistenta pentru sofer si deschiderea usilor vehiculului in siguranta ar trebui, de asemenea, sa faca parte din testele de obtinere a permisului de conducere.
Valabilitatea permiselor de conducere si a controalelor medicale prealabile
Eurodeputatii doresc ca permisele de conducere sa fie valabile cel putin 15 ani pentru motociclete si autoturisme si cinci ani pentru camioane si autobuze. Acestia nu sprijina reducerea valabilitatii permiselor de conducere pentru persoanele in varsta – astfel cum a propus Comisia – pentru a evita discriminarea si pentru a le asigura dreptul la libera circulatie si participare la viata economica si sociala. Pozitia Parlamentului European e destul de greu de inteles, mai ales ca multe dintre accidentele din tarile UE – de exemplu, Belgia, Franta sau Italia – sunt facute de persoane varstnice.
Deputatii sustin autoevaluarea de catre soferi a capacitatii de a conduce atunci cand se elibereaza si se reinnoieste un permis de conducere, permitand tarilor UE sa decida daca autoevaluarea ar trebui inlocuita de un control medical, ce poate include un set minim de teste de vedere si ale afectiunilor cardiovasculare. Cu toate acestea, deputatii doresc ca guvernele UE sa depuna mai multe eforturi pentru a sensibiliza publicul cu privire la semnalele mentale si fizice ale soferilor care ar putea constitui factori de risc.
Soferii incepatori
Conducatorii auto neexperimentati ar trebui sa treaca printr-o perioada de proba de cel putin doi ani, timp in care ar trebui supusi anumitor restrictii mai severe, cum ar fi limita mai scazuta pentru consumul de alcool la volan si sanctiuni dure pentru condusul periculos, potrivit deputatilor.
Pentru a atenua deficitul de soferi profesionisti, deputatii doresc, de asemenea, sa permita persoanelor in varsta de 18 ani sa obtina un permis pentru a conduce un camion sau un autobuz cu pana la 16 pasageri, cu conditia sa detina un certificat de competenta profesionala. In plus, tinerii de 17 ani ar putea obtine un permis de conducere pentru autoturisme sau camioane, daca sunt insotiti de un conducator auto cu experienta.
Permis de conducere digital
Pentru a sprijini piata unica europeana, deputatii sunt in favoarea introducerii unui permis de conducere digital, disponibil pe telefonul mobil si pe deplin echivalent cu permisul fizic de conducere.
MM