Constructorul auto nipon, cel mai mare producator de automobile din lume, a anuntat ca in curand, autonomia vehiculelor electrice nu va mai reprezenta o bariera in calea achizitionarii acestora. Toyota sustine ca, in patru-cinci ani, masinile sale vor putea parcurge 1.200 de kilometri cu o singura incarcare. Specialistii Toyota au proiectat o baterie cu electrolit solid care poate atinge aceasta autonomie. Bateria poate fi incarcata foarte rapid. Toyota sustine ca, in mai putin de 10 minute, bateria poate ajunge de la 10 la suta la 80 la suta din capacitate. Aceasta tehnologie de baterii „solid-state” sau semiconductoare inlocuieste electrolitii lichizi cu echivalentul lor in materiale „solide”.
Pana in prezent, multe dintre experimentele cu aceste baterii s-au concentrat pe imbunatatirea longevitatii lor. Desi sunt la fel de performante ca si modelele traditionale, mai sigure si chiar de doua ori mai usoare, ele ridica inca probleme majore de stabilitate. Miscarea ionilor de litiu in timpul incarcarii ii face sa se dilate, apoi sa se micsoreze, modificand rapid chimia generala a bateriei. Acest numar limitat de cicluri a fost singurul lor dezavantaj major, pe langa costul ridicat de productie.
Dimensiuni, greutate si costuri reduse la jumatate
Laboratoarele de cercetare au gasit, totusi, aliaje care pot rezolva aceasta problema, dar in toate cazurile costul productiei in masa a tehnologiei ramane o problema.
Constructorul nipon intentioneaza sa faca disponibil acest tip de baterie pe intreaga sa gama electrica. Acest lucru nu inseamna insa ca vom vedea prea curand vehicule Toyota echipate cu aceste baterii. Productia de masa este asteptata in 2027 sau cel mai devreme 2028. Potrivit Toyota, aceste baterii ar trebui sa coste la jumatate, fiind in acelasi timp de doua ori mai usoare si de doua ori mai mici decat modelele actuale.
MM