Ce dotari devin obligatorii pe masinile noi

Uniunea Europeana a mai facut un pas important in directia obiectivului sau ambitios de a avea zero decese pe sosele pana in 2050. Incepand cu luna iulie, opt noi elemente de siguranta vor fi obligatorii pentru toate masinile noi vandute pe piata europeana.

Aceste tehnologii de ultima generatie, care fac parte din „pachetul de siguranta rutiera” al Comisiei Europene, sunt concepute pentru a preveni accidentele si a-i proteja pe cei mai vulnerabili participanti la trafic, cum ar fi pietonii si biciclistii.

Printre noile caracteristici se numara:

Alerta de somnolenta a soferului si de pierdere a atentiei:

  • Analizeaza comportamentul soferului (miscari ale volanului, clipiri ale ochilor etc.)
  • Detecteaza semnele de oboseala sau de distragere a atentiei si alerteaza soferul prin semnale sonore si vizuale.
  • Unele sisteme pot chiar sa incetineasca sau sa opreasca vehiculul in caz de pericol iminent.

Franarea automata de urgenta (AEB)

  • Detecteaza obstacolele (pietoni, biciclisti, vehicule) cu ajutorul senzorilor si al camerelor de luat vederi.
  • Declanseaza automat franarea in cazul in care soferul nu reactioneaza la timp.
  • AEB functioneaza la diferite viteze si poate evita sau reduce gravitatea coliziunilor.

Sistem de avertizare la parasirea benzii de rulare (LDWS):

  • Detecteaza depasirea neintentionata a unei linii de banda fara indicator.
  • Alerteaza soferul cu un semnal sonor sau haptic.
  • Unele sisteme pot chiar sa corecteze traiectoria vehiculului pentru a-l readuce pe banda sa de circulatie.
Vezi si:  Volkswagen, detronată în China

Adaptarea inteligenta a vitezei (ISA):

  • Detecteaza limitele de viteza cu ajutorul unei camere si/sau a datelor GPS.
  • Ajusteaza automat viteza vehiculului pentru a respecta limita de viteza in vigoare.
  • Soferul poate depasi in continuare limita de viteza prin apasarea pedalei de acceleratie.

Sistemul de asistenta la mentinerea benzii de rulare (LKAS):

  • Ajuta soferul sa ramana pe banda de circulatie.
  • Corecteaza traiectoria autovehiculului in cazul unei devieri neintentionate.
  • LKAS functioneaza in general la viteze de peste 60 km/h.

Detectarea unghiului mort:

  • Monitorizeaza unghiurile moarte ale vehiculului cu ajutorul senzorilor radar.
  • Il avertizeaza pe sofer cu privire la prezenta unui vehicul in unghiul mort prin intermediul unui semnal vizual sau sonor.
  • Unele sisteme pot, de asemenea, sa dezactiveze indicatorul daca o coliziune este iminenta.

„Cutia neagra” a inregistratorului de date privind evenimentele (EDR):

  • Inregistreaza datele de conducere inainte, in timpul si dupa un accident.
  • Permite analiza cauzelor accidentului si imbunatatirea sigurantei rutiere.
  • Datele inregistrate includ viteza, pozitia vehiculului, utilizarea franelor si a airbagurilor etc.

Preechipamente pentru instalarea unui dispozitiv de blocare, in cazul consumului de alcool:

  • Faciliteaza instalarea unui dispozitiv care blocheaza pornirea vehiculului daca soferul se afla sub influenta alcoolului.
  • Dispozitivul de blocare a aprinderii este un instrument eficient in lupta impotriva conducerii sub influenta alcoolului.
  • Premontarea este obligatorie, dar montarea unui dispozitiv de blocare a aprinderii pentru alcool ramane optionala.
Vezi si:  Record de producție pentru Toyota

Comisia Europeana estimeaza ca noile echipamente ar putea contribui la reducerea numarului de decese pe drumurile europene cu 20 la suta pana in 2030. De asemenea, acestea ar putea avea un impact pozitiv asupra pretului masinilor noi, prin incurajarea concurentei intre producatori pentru a dezvolta tehnologii mai eficiente si mai accesibile.

Un efort european de imbunatatire a sigurantei

Introducerea acestui nou echipament este rezultatul unui proces indelungat de colaborare intre statele membre ale Uniunii Europene, producatorii auto si organizatiile de siguranta rutiera.

MM

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.