Rezumat:
Pentru cei care vor să se mute sau să debaraseze lucrurile dintr-un spaţiu, închirierea unei maşini de transport marfă reprezintă o soluţie la îndemână. În România, există firme care oferă servicii complete de transport marfă sau mutări, însă există şi firme care închiriază maşini mari (autoutilitare) fără şoferi.
Potrivit celor de la Romasig, înainte de contractarea unui serviciu de închiriere maşini de transport, cei interesaţi ar trebui să aibă în vedere câteva aspecte importante de la înţelegerea legislaţiei specifice până la asigurare şi logistică. Astfel, se pot evita neplăcerile care ar putea apărea din cauza ignoranţei sau chiar încălcării legii.
Alegerea celui mai potrivit serviciu
Firmele de transport marfă, debarasări sau mutări mobilă au propria lor politică şi pot exista diferenţe între ceea ce oferă fiecare. Din acest motiv, cei care au nevoie de o maşină pentru a transporta mărfuri, ar trebui să caute prima dată serviciul potrivit pentru nevoile lor. Poate fi vorba despre debarasarea mobilei vechi într-un apartament care trebuie renovat, mutarea câtorva obiecte sau birouri în cazul unei firme care îşi schimbă sediu.
În funcţie de situaţie poate fi vorba despre anumite echipamente sau maşini pentru transport. Apoi, există firme care oferă astfel de servicii doar local, cum ar fi cele de transport marfa Cluj şi împrejurimi.
Însă există şi firme cu maşini care acoperă toată ţara sau distanţe lungi precum transport mobila Cluj – Bucureşti sau invers.
Legislaţia privitoare la transportul mărfurilor
În România, transportul de marfă, inclusiv ce ţine de debarasări şi mutări, se supune reglementărilor unei legislaţii specifice. Cel care are nevoie să închirieze o maşină de transport marfă trebuie să se asigure că firma pe care o contractează respectă toate normele legale în vigoare, inclusiv cele care ţin de licenţiere şi asigurare.
Tot aici intră şi tipul corespunzător de permis de conducere pe care şoferul trebuie să-l deţină. În cazul tirurilor sau a maşinilor de mare tonaj care transportă mărfuri pe distanţe lungi, legislaţia include chiar şi reguli privitoare la timpul de condus şi odihnă pentru şofer.
Asigurarea mărfurilor şi responsabilitatea în caz de daune
Asigurarea mărfii este printre cele mai importante aspecte în cadrul contractelor de colaborare pentru transporturi de mărfuri. Acest lucru este cu atât mai critic în cazul obiectelor scumpe sau fragile.
Cei care închiriază maşini de transport pentru mărfuri ar trebui să citească atent contractele de colaborare şi să verifice asupra cui cade responsabilitatea în caz de daună (deteriorare la transport, furt, avariere, distrugere totală). O firmă de încredere ar trebui să pună la dispoziţie o asigurare care acoperă eventualele pierderi sau avarii pe durata transportului.
Specificităţi legate de debarasare
În cazul debarasării de obiecte vechi şi deşeuri (chiar şi mobilă veche care nu mai poate fi restaurată sau folosită) firma de transport trebuie să respecte reglementările privind gestionarea deşeurilor.
De exemplu deşeurile pot fi eliminate în mod ecologic sau mobila se poate recicla, ţinând cont de legislaţia locală. Pentru transport mobilă în scop de debarasare, se vor avea în vedere zonele speciale pentru debarasare pe raza judeţului.
Tipul de maşină
Pentru mutări, debarasări şi transport marfă, romanii caută de obicei dube sau camioane. Dar, în funcție de volum există şi alte opţiuni.
- Camioanele sunt recomandate pentru transporturi de mare volum şi greutate.
- Furgonetele pentru transporturi de dimensiuni medii, autoutilitarele pentru transporturi uşoare şi livrări locale.
- Autobasculantele se folosesc pentru transportarea materialelor vrac.
- Iar în cazuri speciale pentru transportul alimentelor perisabile se folosesc maşini frigo.
În concluzie înainte de a închiria o maşină de transport trebuie ţinut cont de tipul mărfurilor (volum, greutate şi dimensiune), de distanţa de parcurs, legislaţia în vigoare şi oferta firmelor.