Desi de cativa ani exista diverse campanii de educare referitoare la necesitatea anvelopelor de iarna, inca exista in jurul meu foarte multi oameni care considera ca acestea nu sunt chiar atat de importante.
Asadar, am considerat ca nu ar fi rau sa reamintesc inca o data de ce este bine sa folosesti anvelope de iarna in sezonul rece, dar si cand ar fi cel mai indicat sa le montezi, pentru a nu le uza prematur. E foarte important sa stii ca odata ce temperatura aerului este mai joasa de 7 grade celsius, trebuie sa-ti montezi anvelopele de iarna, deoarece cauciucul din care sunt facute anvelopele de vara isi pierde din elasticitate si distanta de franare creste simtitor. Astfel ca, nu trebuie sa-ti schimbi anvelopele doar atunci cand vine prima zapada, pentru ca pericolul cel mai mare este sa nu te poti opri sau sa pierzi controlul masinii si sa provoci un accident, nicidecum faptul ca iesi greu din parcare.
Apoi, un alt lucru important este ca anvelopele de iarna sa aiba adancimea caii de rulare de minim 4 mm. Sub aceasta cifra, nu este recomandat sa le mai folosesti in conditii de iarna. In plus, este importanta si vechimea lor. Chiar daca au fost pastrate in cele mai bune conditii, dupa zece ani trebuie schimbate, inclusiv anvelopa de pe roata de rezerva. Si, pentru ca sezonul rece este aproape, trebuie sa-ti spun ca anvelope de iarna cu preturi bune gasesti aici, marci cu traditie precum Goodrich, Continental, Debica, Dunlop si altele.
Personal, am ales anul trecut Continental ContiWinterContact, 195/65 R15, deoarece in testele ADAC au iesit pe primul loc, cel putin la aceasta dimensiune. Da, este adevarat, costa mai scump decat niste no name-uri fabricate prin China, dar merita banii, mai ales ca este o investitie pe termen lung care tine de siguranta ta si a pasagerilor. Totusi, am avut in trecut si alte marci precum Sava, Debica sau Nokian si am fost multumit de toate, cu mici rezerve la unele capitole. Ca idee, poti sa arunci un ochi pe cel.ro, pentru ca acolo am gasit anvelope ieftine, produse de companii cu experienta in spate.
In rest, pe langa anvelope, iarna trebuie sa fii mai atent si mult mai prevazator decat atunci cand asfaltul este uscat si temperaturile sunt formate din doua cifre cu plus in fata. Sa nu crezi ca daca ai cele mai bune anvelope de iarna si mergi ca un inconstient nu se va intampla nimic rau. Legile fizicii si limitarile masinii sunt mai valabile decat oricand atunci cand mergi pe zapada si gheata.
Eu am patit-o acum 3 ani cand a dat prima ninsoare in octombrie si nu eram pregatita. A trebuit sa franez de n ori si sa trag si frana de mana ca sa evit un accident, apoi am ajuns acasa intr-o ora pentru ca trebuia sa merg cu cel mult 30 km/h plus avarii (din fericire nu eram singura „surprinsa”)