Dupa o scurta pauza in ceea ce priveste testarea masinilor, revin cu un model interesant. Un SUV lansat in urma cu un an, care se vinde atat de bine incat fabricantul nu reuseste sa produca cat inghite piata. Da, este vorba de noua Kia Sportage!
Masina pe care mi-au oferit-o cei de la Autobitti Suceava a fost echipata cu unitatea de 2.0 litri pe benzina, unitate care dezvolta 163 de cai putere si un cuplu maxim de 194 Nm. Motorul coreenilor atinge puterea maxima la 6200 rpm, iar cuplul la 4600 rpm. Vorbind la modul general, specificatiile motorului pe benzina sunt chiar bune, dar daca ne gandim la offroad situatia se schimba. Cuplul mic si mai ales disponibilitatea lui de la turatii inalte in comparatie cu un diesel, face ca acele mici escapade pe drumuri desfundate sa nu fie chiar placute si comode. Asadar, daca doriti sa achizitionati aceasta masina si aveti de gand sa ii faceti cunostina cu denivelarile si noroaiele din paduri, nu va recomand propulsorul pe benzina. Unitatea de 2.0 litri diesel va va satisface nevoia de mini aventura. In schimb, aceasta unitate are un coportament foarte bun la drum lung. Este foarte silentioasa pana la 3500-4000 rpm, iar sunetul care apare la turatii mai inalte este foarte placut. Acum, sincer sa va spun, in primii 30 de km nu m-am impacat foarte bine cu motorul, deoarece nu mai condusesem o masina pe benzina din 2008. Dar dupa ce am fost putin atent la cum suna si cum trage, am reusit sa il invat, ba chiar sa il indragesc. De fiecare data cand faceam o depasire ma gandeam la toti oamenii de pe forumuri care se plang de motoarele aspirate pe benzina, oameni care niciodata nu le recomanda pentru ca cica nu trag. Concluzia la care am ajuns e ca ei nu se comporta cu un benzinar aspirat cum ar trebui. Daca nu ar schimba ca taximetristii la 1500-2000 rpm, ar trage. Treaba e simpla – schimbi la 3500-4000-4500 rpm si inveti ce e kick-down. Daca vei urma acest sfat simplu, si bineinteles, ai un motor bine dimensionat pentru greutatea masinii, vei fi multumit.
Dar sa lasam sfaturile si sa continuam prezentarea masinii. Cutia de viteze cu care a fost echipata masina de test a avut numai 5 trepte, si nu este chiar bine. Cutia in sine este foarte buna, nu agata nicio treapta si „colaboreaza” foarte bine cu acest motor. Va intrebati de ce am zis ca nu e bine? Pentru ca in treapa a 5-a dupa ce treci de 120 de km/h motorul devine zgomotos. Nu e foarte deranjant, dar o a 6-a treapta ar fi fost numai buna pentru un consum mic la viteze de croaziera.
In sfarsit, trecem la un punct pe care sunt sigur ca il asteptati – consumul. Oficial Kia Sportage echipata cu unitatea de 2.0 litri si tractiune integrala consuma 9.9 litri/100km in regim urban, 6.3 extraurban, si 7.6 mixt. Ei bine, cu totii stim ca niciodata nu este chiar asa. Mie mi-a consumat 10.6 litri in oras, 8.1 litri in afara orasului, iar mixtul ar fi de 9.3 litri/100km. Dar v-am zis, nu am menajat masina, nu am schimbat treptele cand imi zicea computerul de bord, pur si simplu nu am avut un stil de condus economic (dar nici sportiv).Acum nu stiu cum vi se pare voua acest consum, dar mie mi se pare bun pentru un motor pe benzina de 2.0 litri si 163 de cai putere.
Tinuta de drum si tractiunea integrala sunt, conform posesorilor si presei de specialitate punctele forte ale acestei masini. Eu nu pot decat sa fiu de acord. Este surprinzator de stabila pentru un SUV. La stilul meu de condus, care pe alocuri este putin agresiv, pur si simplu masina nu s-a apropiat de limita in ceea ce priveste virajele. Bine, acum sa nu aveti impresia ca e lipita de asfalt. Dupa cum am mai zis, este foarte stabila pentru un SUV. O limuzina va fi oricand peste. Confortul este la un nivel bun pentru clasa din care face parte, scaunele fiind foarte confortabile si avand o sustinere laterala suficienta. Suspensiile sunt destul de tari, mai ales daca ma gandesc la ce avea vechea Kia Sorento, dar e foarte bine ca sunt asa. Niciodata nu am apreciat masinile cu comportament de „barca”. Asa tari cum sunt, amortizeaza foarte bine mult prea intalnitele gropi din asfalt, iar pe drumuri forestiere iti permit sa mergi cu 50 de km/h fara a simti vreun disconfort notabil. Despre tractiunea 4×4 nu va pot spunea prea multe pentru ca nu am avut timpul si locul necesare pentru a o testa. Oricum, presa internationala o considera a fi in primele trei din clasa sa, si peste cea prezenta pe sora Hyundai ix35.
Acum, in legatura cu lucrurile ce tin de tehnica sper eu ca v-am lamurit. Daca nu e asa, sectiunea de comentarii va asteapta nelamuririle.
Trecem la partea vizuala, parte foarte importanta de altfel, pentru ca inainte de motorizari asta te atrage. Mie imi place foarte mult designul exterior. Este exact cat trebuie de agresiv si modern, iese in evidenta prin partea frontala care da un aspect masiv masinii, iar privita din lateral aspectul sportiv este accentuat datorita plafonului jos. Daca adaugati si pachetul crom, mai mult ca sigur nu veti trece neobservat. La capitolul interior, noul Sportage se incadreaza in liniile de pe ultimele modele Kia. Avem parte de materiale placute la atingere, finisari foarte bune, si un design ergonomic. Sincer, nu este un interior impresionant, dar este foarte functional. Pielea care acopera scaunele, ca si la noul Cee`d este de calitate buna si ofera senzatia de rezistenta in timp, iar sistemul de sunet isi face treaba mai mult decat decent. Un lucru pe care masina de test nu il avea si vi-l recomand, este volanul cu comenzi. L-am avut pe Cee`d si mi s-a parut foarte folositor. Pe langa asta imbunatateste si aspectul habitaclului.
Spre sfarsit o sa va prezint si cateva dotari din lista standard, care in stilul caracteristic Kia – sunt numeroase. Indicator schimbare trepte de viteza, jante din aliaj pe 17 inch, roata de rezerva din aliaj, geamuri fumurii, senzor de ploaie, oglinzi extrioare – electrice, incalzite si vopsite in culoarea caroseriei, torpedou cu racire, airbag-uri sofer, pasager, cortina si laterale, radio-cd-mp3 cu intrare AUX si USB, ESC, ABS, computer de bord si aer conditionat manual.
Masina de test a avut pachetul de dotari intermediar – STYLE – care are in plus fata de standard manere exterioare usi cromate, bandouri laterale cromate, grila radiator cromata, oglinzi exterioare cu semnalizator si pliere electrica, maner schimbator de viteze, volan si fete usi imbracate in piele, senzori de parcare, clima electrica, tapterie din stofa + piele si scaun sofer cu suport lombar.
Pretul modelului se situeaza in partea inferioara a clasei, varianta cea mai ieftina fiind cea echipata cu motor de 1.6 litri benzina 4×2, cu pachetul CLASSIC (de baza), pretul fiind de numai 17.298 euro cu TVA, iar daca veniti si cu trei tichete RABLA suma pe care o veti plati va fi de 14.647 euro cu TVA. Modelul testat a fost echipat cu propulsorul de 2.0 litri GSL 163 CP, avand pachetul de dotari STYLE si un pret de 21.074 euro cu TVA. Pretul pentru cei ce aduc si trei tichete este de numai 18.423 euro cu TVA. Cea mai scumpa varianta este echipata cu motor 2.0 CRDI de 136 CP, cutie in 6 trepte plus pachetul de dotari PREMIUM si costa 25.653 cu TVA. Daca mai sunt adaugate si putinele dotari optionale ramase, se ajunge la o suma de aproximativ 29.000 de euro cu TVA/fara tichete RABLA.
Ca si concluzie, va spun ca noua Kia Sportage s-a schimbat radical in bine fata de vechea generatie, si ca in acesti bani este un fel de afacere. Motorizari decente, design atragator si o lista foarte lunga de dotari standard. Si probabil ca mai puternic decat recomandara mea este timpul lung de asteptare pentru a primi un model. Daca doriti sa achizitionati un model din aceasta clasa va sfatuiesc sa nu sariti peste Kia Sportage. Mergeti la dealerul din orasul vostru si faceti un test.
One thought on “TEST DRIVE: Kia Sportage, 2.0 GSL 163CP”