TEST DRIVE: SEAT Ateca XCELLENCE, 2.0 TDI 190 CP

Desi Leon CUPRA ramane SEAT-ul meu preferat, intalnirea cu Ateca a fost una cu adevarat speciala, deoarece este primul SUV produs de marca spaniola. Pe langa fapul ca este un model cu totul nou, acesta a dat si tonul unor actualizari tehnologice care se vor regasi in lista de optionale a intregii game de modele, incepand cu urmatoarele generatii. Noul Leon deja beneficiaza de aceste sisteme actualizate, dar despre acest model vom vorbi intr-un articol viitor, dupa ce voi reusi sa-l testez pe indelete.

Intorcandu-ne la Ateca, ma bucura faptul ca am avut ocazia sa testez o versiune de top, XCELLENCE, cu multe optionale, dar si cu un motor potent sub capota: 2.0 TDI cu 190 de CP. Astfel ca, am avut ocazia sa inteleg foarte bine cum se descurca noul SUV in off-road, pe asfalt, dar si in oras, bucurandu-ma de mai toate sistemele de asistenta, dar si de tractiunea integrala 4DRIVE.

In plus, am avut parte si de culoarea Samoa Orange, folosita in materialele oficiale de prezentare, care arata extraordinar de bine in realitate! Dar, sa lasam toate aceste lucruri generale pentru a intra, pas cu pas, in detalii.

IN MEDIUL URBAN: E COMPACTA, DECI SE DESCURCA

test-drive-seat-ateca-suv-tdi-6Adevarat, nu este o masina de oras, nici macar un SUV de clasa mica. Acela urmeaza sa apara spre finalul anului si se va numi Arona. Cu toate acestea, nu mi s-a parut a fi greu de manevrat nici macar in spatiile inguste de care dai la tot pasul in orasele romanesti. Bineinteles, la aceasta usurinta de a face manevre in locuri nu tocmai prietenoase, pe langa pozitia inalta la volan, o contributie foarte mare o au senzorii de parcare fata-spate, camera pentru marsarier, dar mai ales vederea 360°. Practic, oricat de complicate ar fi manevrele, este imposibil sa lovesti un obstacol, chiar si pe timp de noapte. Mai mult, directia este foarte confortabila, asadar se preteaza pentru traficul urban.

La fel de potrivita este si cutia de viteze, care pe modelul testat a fost o automata DSG cu sapte rapoarte, abia aparuta in gama SEAT. Pana acum, cutia automata pentru motorizarile cu un cuplu mai mare de 250Nm avea doar sase viteze. Totusi, desi imi plac automatele foarte mult, in special DSG, de data aceasta, pentru prima oara de cand testez o masina echipata cu aceast tip de transmisie, am sesizat o oarecare neintelegere intre motor si cutie, in special pe modul de condus „Eco”. Pur si simplu la o apasare brusca a pedalei de acceleratie, cutia necesita ceva timp de gandire pana realizeaza ca trebuie sa retrogradeze o treapta sau chiar doua, lucru care m-a deranjat putin, mai ales in conditiile in care DSG s-a remarcat pozitiv tot timpul la acest capitol. Aceasta intarziere am sesizat-o si in modul de condus „Normal”, dar la un nivel mult mai redus. Nu inteleg unde este problema, dar sunt convins ca o actualizare de soft o va rezolva.

Lasand la o parte acest mic neajuns, care ar pune ceva probleme mai degraba in afara orasului, la un mers linistit, asa cum trebuie sa fie in mediul urban, cutia este excelenta. Schimbarile de treapta sunt insesizabile, iar turatia este tot timpul una optima pentru economia de combustibil.

Si, daca tot am mentionat, trebuie sa spun ca mi-a placut foarte mult consumul! Desi masina are 190 de CP si tractiune integrala, in mediul urban, la temperaturi cu minus, cu jante pe 19 inchi, a consumat numai 7.4 litri/100km. Unii ar zice ca este departe de cel oficial, de 6.0 litri/100km, dar daca tinem cont de faptul ca nu am abordat neaparat un stil de condus economic, cifra obtinuta in conditii de trafic real este cu siguranta una foarte buna.

In schimb, un alt lucru pe care iti recomand sa-l eviti sunt jantele din aliaj pe 19 inchi care, din cauza ca Ateca nu are suspensie adaptiva (sistemul DCC), te lasa sa simti toate denivelarile. Daca in afara orasului este o placere sa le ai, in oras, cand ai de trecut o multime de denivelari, sine de tramvai si altele, in fiecare zi, nu mai este atat de placut. Intr-adevar, mai ales modelul „Exclusive” arata intr-un mare fel, dar personal as alege cel mult jante pe 18 inchi (echiparea XCELLENCE nici nu ofera alternativa, deoarece jantele din aliaj pe 18 inchi sunt oferite standard).

Vezi si:  TEST DRIVE: SEAT Leon, 1.6 TDI 105CP DSG

Sa nu uit, un sistem optional, pe care il vei folosi foarte des, desi pana nu il incerci nu ii vezi utilitatea, este Kessy, care inseamna deschiderea, inchiderea si pornirea masinii fara a folosi cheia. Mai interesant este ca odata cu acest sistem vei beneficia si de deschiderea si inchiderea electrica a portbagajului care, surpriza, poate fi facuta nu doar cu ajutorul butonului de pe hayon, din interior sau de pe cheie, ci este suficienta o trecere usoara a piciorului pe sub bara spate. Pe langa impactul asupra oamenilor din jur, acest sistem este foarte util atunci cand ai mainile incarcate cu bagaje, dar si atunci cand hayonul este foarte murdar, lucru care mai ales in Romania este inevitabil.

IN MEDIUL EXTRAURBAN: SURPRINZATOR DE SPORTIV

test-drive-seat-ateca-suv-tdi-53In general, daca nu vorbim despre masini premium, SUV-urile nu au un comportament tocmai sportiv, asta desi S-ul din SUV se refera chiar la sport. De cele mai multe ori aceste masini sunt orientate catre familisti si femei, asadar sunt dedicate mai degraba confortului. Din acest motiv, dar si pentru ca ocazional ar trebui sa ajunga pe drumuri desfundate, suspensiile SUV-urilor sunt foarte moi. Impreuna cu centrul de greutate mai ridicat, in viraje ai senzatia ca mergi cu barca pe un lac, nu cu masina pe asfalt. Dar nu si atunci cand vorbim despre Ateca, care are poate cea mai ferma suspensie din clasa SUV-urilor actuale!

Daca se selecteaza si modul de conducere „Sport”, ai toate cele necesare pentru o distractie pe cinste, fara prea mari emotii. Stabilitatea in viraje este foarte apropiata de cea a unui hatchback, desi se remarca in unele momente caracterul sub-virator. Trebuie sa fii tot timpul constient ca, desi masina are tractiune integrala, legile fizicii inca sunt valabile!

Motorizarea prezenta pe masina de test este de asemenea dedicata mai degraba drumurilor lungi. Unitatea TDI de 2.0 litri devolta 190 de CP, in timp ce cuplul este de 400 Nm, disponibil pe o plaja cuprinsa intre 1750 si 3250 rpm. Pentru a ajunge de la 0 la 100 de km/h e nevoie de numai 7.5 secunde, aici avand un cuvant important de spus, pe langa motorizarea potenta si sistemul de tractiune integrala 4DRIVE, si greutatea redusa, de numai 1598 de kilograme.

Consumul este si de aceasta data excelent: numai 5.9 litri/100km, pe traseul Iasi-Suceava. Asta inseamna doar un litru in plus fata de consumul oficial, dar este adevarat ca am mers destul de linistit si destul de mult cu pilotul automat adaptiv activat.

In rest, mi-a placut ca la bord regasesti multa tehnologie, deci nu ai cum sa te plictisesti oricat de lung ar fi drumul. In plus, cu ajutorul sistemelor de asistenta ai parte de mai mult confort si de siguranta sporita, astfel ca ajungi la destinatie mult mai relaxat. La aceasta relaxare contribuie si insonorizarea foarte buna! Desi am avut un diesel sub capota, abia peste 3000 de rpm zgomotul isi facea simtita prezenta in habitaclu. Din acest punct de vedere acest model sta cel mai bine din toata gama SEAT.

Despre comportamentul in off-road m-am gandit sa fac un capitol separat, dar nu as avea atat de multe de zis, deoarece in conditiile in care afara era umezeala, iar masina avea, dupa cum am mai zis, jante din aliaj pe 19 inchi, echipate cu anvelope de vara 225/45, nu am indraznit sa abordez trasee prea complicate. Am incercat, in schimb, dupa ce am activat modul de conducere „Off-road”, o combinatie care pune probleme multor SUV-uri: panta suficient de abrupta cu iarba umeda si noroi din plin. A facut fata cu brio, in conditiile in care masina era pregatita mai degraba pentru o plimbare relaxanta, pe un drum cu asfalt perfect, in Costa del Sol, la macar 20-25 de grade celsius. Totusi, bazandu-ma pe faptul ca masina foloseste acelasi sistem Haldex prezent pe masinile Volkswagen, Skoda si chiar unele Audi, am incredere ca se descurca fara probleme in situatii mult mai complexe decat ce am prezentat in randurile de mai sus.

Vezi si:  TEST DRIVE: Range Rover Evoque, 2.2 SD4 190CP

DESIGN: SPORTIV + ELEGANT = COMPLET

test-drive-seat-ateca-suv-tdi-28La capitolul design, mai ales daca ne referim la exterior, lucrurile sunt asa cum trebuie sa fie. Avem parte de linii ascutite, care transmit agilitate si masculinitate, spre deosebire de multe alte SUV-uri care par destinate exclusiv publicului feminin. Ateca arata bine din orice unghi si exprima fara nicio problema acel caracter sportiv specific marcii SEAT!

Farurile full LED isi arata valoarea nu doar pe timp de noapte si nu numai din punctul de vedere al performantelor tehnice, ci si atunci cand vine vorba despre design, acestea avand rolul de a sublinia liniile agresive, dar si de a sugera fapul ca ai de-a face cu o masina tehnologizata. In plus, m-a bucurat si faptul ca aceste faruri sunt produse in Romania, de catre Valeo!

Un alt mic detaliu pe care l-am remarcat si care mi-a placut este radarul folosit de multitudinea de sisteme de siguranta sau confort, care de aceasta data a fost integrat in sigla. Asadar, fara decupaje in grila cand vine vorba despre Ateca! Este adevarat, aceasta solutie poate fi gasita pe unele modele premium mai vechi de 10 ani, nu spun ca e o noutate absoluta, ci doar ca ma bucur sa o regasesc pe SEAT.

Ce m-a mai atras foarte mult a fost culoarea, Samoa Orange, care costa 612 euro cu TVA, dar care merita toti banii. Cel putin pentru cine nu este conservator! Per total, masina oricum atrage privirile, mai ales pe timp de noapte, dar odata cu o asemenea culoare te asiguri ca iesi in evidenta oricat de mare ar fi multimea in care te afli.

In ceea ce priveste interiorul, acesta este poate neasteptat de cuminte si putin prea gri. Practic, este acelasi interior regasit pe Leon, la o scara mai mare. Calitatea materialelor este foarte buna, exceptand poate partile inferioare ale bordului, alaturi de tunelul median, unde avem un plastic o idee mai tare, dar placut la atingere si finisat cu simt de raspundere. Odata cu frana de mana electronica s-a eliberat si zona cotierei, avand acum un design mult mai aerisit. Scaunele sunt, dupa cum ne-a obisnuit SEAT, foarte confortabile, avand in acelasi timp un suport lateral excelent. Materialele tapiteriei par rezistente, iar Alcantara oferita ca standard in echiparea XCELLENCE este o decizie fericita!

Pozitia la volan este caracterisitica SUV-urilor, oferind o vedere de ansamblu foarte buna asupra traficului. Totusi, cu scaunul reglat la maxim in jos, te poti apropia de o pozitie de condus oarecum sportiva.

La fel, la capitolul spatiu se incadreaza in limitele categoriei din care face parte. Atat in spate, cat si fata, incap fara niciun efort persoane de peste 1.80 metri, in timp ce portbagajul ofera tot spatiul de care ai avea nevoie intr-o vacanta cu prietenii sau familia: 485 de litri pentru varianta 4DRIVE sau 510 litri pentru varianta cu tractiune fata. Cu aproape 100 de litri mai putin decat un Leon ST, care prin definitie este dedicat familiei.

DOTARI: TOT CE ITI DORESTI SI CEVA IN PLUS

test-drive-seat-ateca-suv-tdi-88Dotari, dotari, dotari. Toata lumea vrea cat mai multe, dar important este sa fie si utile. Ateca are de toate, unele chiar in premiera in gama SEAT, cum ar fi sistemul de incarcare wireless pentru telefoanele mobile, monitorizarea unghiurilor moarte (Blind Spot Detection) sau parbrizul incalzit electric.

La acestea se mai adauga o multime de sisteme menite sa iti faca viata mai usoara, sa te distreze sau, cel mai important, sa te tina in siguranta: Adaptive Cruise Control (pilot automat adaptiv), Rear Cross Traffic Allert (asistent marsarier), High Beam Assist (sistem asistare faza lunga faruri), Lane Assist (sistem mentinere banda de circulatie), Traffic Jam Assist si Emergency Assist (asistent trafic aglomerat si asistent situatii de urgenta), Traffic Sign Recognition (recunoastere indicatoare circulatie), Top View Camera (camera 360), Full Link si Mirror Link, Park Assist, SEAT Drive Profile cu Driving Experience (permite selectarea modului de conducere Eco, Normal, Sport, Individual sau 4Drive, Snow si Offroad – in functie de modul ales se modifica raspunsul directiei, acceleratiei si a cutiei DSG), sistem de navigatie cu touchscreen capacitv si display de 8.0 inchi (cel mai mare display care a echipat un SEAT vreodata) sau faruri full LED. Iar aceasta este doar o scurta selectie a unor optionale prezente pe masina de test. Crede-ma, lista, mai ales daca ne referim la echiparea XCELLENCE, este mult, mult mai lunga!

Vezi si:  TEST DRIVE: Volvo XC60, D5 AWD

Totusi, optionalele de mai sus, chiar daca unele poate par inutile, consider ca merita banii si ca le vei gasi utilitatea dupa ce vei avea ocazia sa le incerci.

PRET: EX-CE-LENT

Nu este cel mai ieftin SUV de pe piata, dar este foarte aproape de concurentii care ofera cel mai mic pret! Si cand iei in calcul faptul ca Ateca beneficiaza de toata tehnologia VW – de la platforma MQB, la gama foarte larga de motorizari si pana la sistemele de asistenta si siguranta – este posibil sa avem un castigator. Unde mai pui ca, in timp, SEAT isi pastreaza pretul mult mai bine decat marcile coreene sau frantuzesti. Nu este cel mai important argument, dar este de luat in calcul pe langa multe altele.

Modelul testat de mine care, dupa cum am mai mentionat, a fost o varianta de top, in echiparea XCELLENCE, cu o multime de optionale, dar si cu motorizarea 2.0 TDI de 190 CP, impreuna cu transmisia DSG, are un pret de lista de 37.736€ cu TVA. Totusi, daca ai vrea sa fie al tau, il poti avea pentru 35.000€ cu TVA, in conditiile in care a parcurs 3741 de km. O alta alternativa, cu zero kilometri la bord, aproape la fel de bine echipata ca cea din cadrul testului, ar costa 33.161€ cu TVA, diferenta principala fiind motorizarea, care este 2.0 TDI de 150 CP, dar si cutia care este manuala cu sase rapoarte.

Nu sunt niste sume mici, dar vorbim despre doua exemplare extrem de bine echipate! Cu toate acestea, nu trebuie sa te sperii. Daca bugetul tau este mult mai mic, undeva in zona 20.000-25.000 de €, exista solutii. Cea mai ieftina varianta este Ateca Reference, 1.0 TSI cu 115 CP Ecomotive, cu tractiunea fata, la un pret de numai 17.435€ cu TVA. Daca iti doresti o motorizare diesel, aceeasi masina, echipata cu unitatea 1.6 TDI de 115 CP are un pret de pornire de 19.934€ cu TVA.

Totusi, recomandarea mea este sa alegi ceva echilibrat, echipat cu unitatea 1.4 EcoTSI de 150 CP sau 2.0 TDI de 150 CP, care te va costa in jur de 22.000-27.000€ cu TVA, in functie de ce optionale alegi. Mai multe detalii despre posibilitatile existente iti pot oferi prietenii de la Moldotrans Auto, dealer SEAT in Iasi.

IN CONCLUZIE..

…daca iti doresti un SUV nou, trebuie sa arunci o privire catre noul SEAT Ateca. Modelul este foarte competitiv si chiar daca nu are o istorie vasta in spate, beneficiaza de experienta VW Group in ceea ce priveste sistemul de tractiune integrala si nu numai. Personal, desi imi place sa ies des in natura, nu mi-as lua un SUV, ci mai degraba un crossover precum Leon X-PERIENCE. Totusi, daca tin cont de trendul actual, mai mult ca sigur nu esti de acord cu mine si preferi oricand un SUV. Asadar, de asta te incurajez sa descoperi ce poate Ateca, deoarece spre deosebire de alte SUV-uri din aceeasi categorie de pret este mai stabila, are o directie mai exacta, o gama de motorizari completa, precum si posibilitatea de a avea o multime de sisteme optionale.

Este una dintre putinele masini din aceasta clasa care chiar mi-a placut, pe langa Tiguan. Restul mi s-au parut ca au un comportament mult prea diferit fata de o compacta sau o masina de clasa medie. Atat de diferit incat trebuia sa imi adaptez stilul de condus, lucru pe care nu prea am cum si de ce sa il accept!

2 thoughts on “TEST DRIVE: SEAT Ateca XCELLENCE, 2.0 TDI 190 CP”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.