Noul SEAT Leon cred ca este modelul pe care l-am asteptat cu cea mai mare nerabdare in ultima perioada. Lucrul acesta s-a intamplat pentru ca tatal noului model, 1P, imi este foarte cunoscut. L-am testat chiar si pentru OrasulAUTO, de doua ori, in varianta 1.4 TSI si in varianta 1.6 TDI cu DSG 7. Si mi-a placut atat de mult, incat am fost cu ochii pe tot ce se intampla la SEAT, ca nu cumva sa ratez momentul lansarii noului Leon in Romania.
Si a venit. E adevarat ca a ajuns putin mai tarziu decat pe pietele din Vest, dar cu acest lucru suntem deja obisnuiti. Mai important este ca avem de-a face cu o masina complet noua, care de data aceasta, o spun cu toata raspunderea, este intr-adevar comparabila cu Golf. Golf 7 mai exact, masina pe care am testat-o de curand, deci stiu ce spun! De aceeasi parere sunt si oamenii de la Moldotrans Auto, dealerul SEAT din Iasi, carora trebuie sa le si multumesc pentru ca imi pun la dispozitie masini spre a le testa, de mai bine de un an si jumatate.
Totusi, pentru a va convinge si pe voi de faptul ca noul Leon este unul dintre cele mai interesante hatchback-uri de pe piata, voi scrie…oricat de multe randuri vor fi necesare. Si, mai mult decat atat, va spun de la inceput ca va recomand sa mergeti la drive test, pentru a fi siguri ca ce am scris eu despre aceasta masina este in mare masura obiectiv. Unele lucruri poate le veti simti diferit fata mine, dar daca sunteti constienti de pozitionarea acestei masini si mai ales de cum era generatia precedenta a lui Leon, veti iubi instant aceasta noua generatie. Va garantez!
Acest nou Leon este, inca, un spaniol veritabil. Desi formele rotunjite, pline de emotie, au cam disparut, designul per total exprima energie, agresivitate, sportivitate, putere. Ce sa mai, Leon a ramas in continuare un macho man, doar ca spre deosebire de trecut, de data aceasta se observa mai bine ca a trait o perioada si pe meleaguri germane. A preluat, pe alocuri, ceva din cunoscuta seriozitate a nemtilor. Si e foarte bine ca s-a intamplat asa, deoarece a luat exact ce-i mai bun din fiecare parte: spiritul este latin, in timp ce tehnologia este germana. Adica avem o incrucisare perfecta, cel putin dupa gusturile mele!
IN MEDIUL URBAN: SE INTEGREAZA PERFECT IN PEISAJ
Si cand spun acest lucru, ma refer mai ales la peisajele urbane moderne. Designul exterior al masinii, cu multitudinea de unghiuri ascutite, se potriveste foarte bine cu cladirile din sticla si strazile proaspat pavate. Totusi, Iasiul nu prea ne ofera asa ceva. Dar nu este nevoie sa punem masina langa o asemenea cladire, ca sa realizam ca acesta este mediul in care arata cel mai bine. Continuand cu designul exterior al masinii, din cate am observat, acesta este apreciat de presa internationala si criticat de posesorii de SEAT-uri mai vechi. Eu sunt unul dintre acei oameni care a fost chiar cucerit de noile linii agresive. Mai multe comentarii nu stiu daca isi au rostul, deoarece designul unei masini este, in general, perceput foarte subiectiv. Ce va recomand este sa nu omiteti farurile full LED si jantele pe 17″. Genul acesta de masina le cere. Jantele pe 16″, care au un design mai cuminte, strica profilul masinii.
In ceea ce priveste motorizarea, modelul pe care l-am testat a fost echipat cu unitatea TDI de 1.6 litri si 105 cai putere. Un motor despre care v-am vorbit de atatea ori, incat orice as spune, m-as repeta. Dar o voi face, pentru ca sigur unii dintre voi nu au nicio idee despre aceasta unitate. Propulsorul diesel de 1.6 litri al celor de la Volkswagen AG dezvolta, dupa cum va spuneam si mai sus, 105 cai putere. Cuplul motor este de 250 Nm si este disponibil intre 1500 si 2750 rpm. Avand aceste date, este deja destul de clar ca motorul face fata cu brio in oras. Pe langa faptul ca ofera suficienta putere pentru a te putea strecura cu rapiditate, motorul acesta este si suficient de silentios pentru un diesel. Cel putin din interior, deoarece masina este insonorizata bine, aproape la acelasi nivel ca Golf VII. Mai mult, consumul este foarte mic, oricat de mult ai trage de masina. Si acum este momentul sa si recunosc: nu am menajat masina deloc, nu am tinut cont deloc de conceptele de economie si ecologie. Desi, sincer sa fiu, in ultima vreme am inceput sa merg din ce in ce mai corect, pentru a obtine un consum cat mai mic. Dar de data aceasta chiar nu era cazul. Aveam un SEAT Leon, care chiar daca nu avea o unitate foarte potenta, prin designul agresiv si fermitatea afisata te face sa-l conduci mai sportiv decat pe alte masini.
Totusi, sa va dau si cateva cifre. In mediul urban, am obtinut un consum de aproximativ 6.0 l/100km, in timp ce producatorul anunta un consum de 5.2 litri/100km. Adica vorbim de 0.8 litri in plus, dar v-am zis mai sus care a fost stilul de condus abordat.
Referitor la cutia de viteze, nu sunt multe de zis. Este aceeasi cutie manuala cu cinci rapoarte, pe care eu o consider depasita. Desi, v-am mai zis si in articolul despre Toledo, in oras este foarte buna si suficient de confortabila. Lipsa celei de-a 6-a trepte se simte, insa, in afara orasului.
Daca va intrebati cum mi s-a parut manevrabilitatea, va pot spune doar ca este asa cum te astepti sa fie la o masina cu orientare sporty. Nu, nu avem o directie la fel de asistata ca la Ibiza sau alte modele din clasa mica, dar in niciun caz nu m-as putea plange ca este dificil de parcat, sau ca o intoarcere ar pune probleme. Vizibilitatea se incadreaza in standarde, dar este mai buna decat la generatia precedenta. Singura problema pe care am identificat-o este legata de montantul C. Acesta blocheaza in unele momente vizibilitatea. Total. S-a intamplat de doua ori sa vreau sa ma asigur si sa nu vad nimic in lateral din aceasta cauza. Si nici oglinda din dreapta nu m-a ajutat. A fost putin ciudat, dar am realizat ca orice hatchback as fi condus, montantul C mi-ar fi pus aceasta problema, deoarece erau situatii absolut deosebite. Pana la urma, prefer sa ma incurce foarte rar montantul C, decat sa am probleme frecvente din cauza montantului A.
Povestea din mediul urban vreau s-o inchei cu cateva cuvinte despre confort si suspensie. Primul lucru: masina, desi are suspensia mai ferma decat un Golf VII, in comparatie cu Leon 1P este mai confortabila. Si acesta este, bineinteles, un lucru bun, deoarece pierderile la capitolul stabilitate nu se simt. Lucrul care m-a mirat cel mai mult a fost ca masina, desi a avut parte de gropi de fiecare data cand am iesit in oras si, mai mult decat atat, era echipata cu jante pe 17″ si anvelope 225/45, nu era pe cat te-ai astepta de zgomotoasa. In sensul ca suspensia, pe langa faptul ca amortiza bine, era si silentioasa. Au fost, e adevarat, cateva gropi care m-au facut sa cred ca am ramas fara roata, dar cu orice alta masina cu asemenea jante ar fi fost aproape la fel.
Am zis ca inchei, dar mai am de zis cateva cuvinte: luminile full LED atrag privirile tuturor – fie pietoni, fie soferi. Si lumineaza foarte bine, chiar putin mai bine decat farurile bi-xenon. Iar in timp vor rezista mai mult, asta e clar!
IN MEDIUL EXTRAURBAN: IL VEZI IN OGLINZI, TE DAI LA O PARTE
Pentru ca este o masina agresiva. Stiti cum e: din fata unui Volkswagen Golf nu se da nimeni, doar daca are kit-ul GTI sau R, si atunci o fac doar cei mai cunoscatori intr-ale masinilor. La Leon este diferit. Sa fie si varianta de baza, echipata cu unitatea 1.2 TSI si 86 de cai putere, ca farurile agresive si oglinzile laterale in care e posibil sa te tai daca insisti, iti spun ca ai in spate o masina potenta, cu valente sportive. In acest moment, noul Leon este, din punctul meu de vedere, cea mai potrivita masina pentru un tanar care vrea un hatchback non-premium. Sau, de ce nu, si pentru cei care au deja o varsta, dar care vor sa-si pastreze spiritul tanar!
TDI-ul care a echipat masina, desi in oras ar multumi pe oricine, in afara orasului isi arata limitarile. Ca si consum se situeaza foarte bine, lucru de asteptat. 4.6 litri/100km, in conditiile in care am atins si viteze permise doar pe Autobahn. Totusi, in general am mers cu viteza legala sau aproape legala, adica 100-130 km/h. Oficial, noul Leon echipat cu motorul 1.6 TDI ar trebui sa consume 3.5 litri/100km, dar eu consider ca este o mica exagerare aici. Sau, in fine, stiu sigur ca eu nu am fost capabil sa ating acest consum care ar face hibridele sa se ascunda. Dar, lasand putin la o parte pretentiile sportive, motorizarea aceasta este un compromis foarte bun intre pretul de achizitie, consum si performante. Mai ales pentru o tara ca Romania, lipsita de autostrazi!
In privinta stabilitatii, dupa cum probabil va asteptati, nu sunt foarte multe probleme de semnalat. Desi noua generatie a modelului Leon nu mai are suspensie independenta spate pentru toata gama de motoare, acest lucru nu afecteaza comportamentul rutier al masinii. Sau, daca exista o diferenta simtitoare, aceasta apare abia atunci cand exagerezi foarte mult. Asadar, pentru un sofer normal si responsabil, nu ar trebui sa reprezinte un mare minus lipsa suspensiei independente. Mai mult, daca tot am deschis subiectul viraje, trebuie neaparat sa mentionez ca directia este foarte placuta, cu o mica inclinatie catre sportivitate. Iar de acest lucru mi-am dat seama comparand-o cu cea a modelului Golf VII, care prezinta o directie placuta, dar nu la fel de ferma. Practic, directia standard de pe noul Leon este directia setata pe modul sport pe noul Golf VII. Dupa gusturile mele, acesta este un lucru foarte bun! In legatura cu ruliul si caracterul sub/supravirator nu am ce sa va zic, deoarece nu am reusit sa sesizez nimic deranjant la aceste capitole.
Ce-ar mai fi de spus in incheierea acestui capitol? Daca doriti sa achizitionati noul SEAT Leon si circulati mult in afara oraselor, va recomand unitatea 2.0 TDI cu 150 de cai putere sau, de ce nu, TSI-ul de 1.4 litri cu 122 de cai putere.
INTERIOR: HABEMUS PLASTIC MOALE
Interiorul este capitolul la care noul Leon a evoluat cel mai mult in comparatie cu generatia precedenta. In sfarsit avem parte de plastic moale, finisaje fara cusur si design demn de prezent. Nu, nu este la acelasi nivel cu interiorul noului Golf VII, dar nici nu pot sa spun ca ar fi mult mai slab calitativ. Diferentele pe care le-am perceput se datoreaza foarte mult si faptului ca Golful pe care l-am testat era in echiparea de top, in timp ce acest Leon este Style, deci echipare medie.
Plasticul, in partea superioara a bordului, este moale si de o calitate foarte buna, in timp ce in partea inferioara avem parte de un plastic bine finisat, dar putin mai tare la atingere. Fetele portierelor sunt construite dintr-un plastic de calitate medie, in timp ce manerele interioare pentru deschidere sunt foarte calitative si au un design interesant. Volanul, dupa cum puteti observa si in fotografii, a preluat controalele direct de la Audi, lucru foarte bun. Ca idee, asezarea comenzilor pe volan mi se pare mai intuitiva decat la Golf VII, iar butoanele de tip scrool sunt de preferat in locul celor clasice. Tot legat de volan: unii care au mainile mai mari il vor considera prea subtire. Pentru mine, in schimb, a fost absolut perfect!
Scaunele sunt confortabile si suficient de profilate, iar pozitia la volan este una dintre cele mai relaxante. Pe locurile din spate se sta bine, iar spatiul este suficient pentru doi adulti. Incape si al treilea, doar ca nu recomand aceasta formula pentru drumurile lungi.
Referitor la tehnologia de la bord, noul SEAT Leon ofera aproape tot ce ti-ai putea dori in 2013. Mi-a placut foarte mult organizarea meniului unitatii media si faptul ca este foarte usor sa iti conectezi telefonul prin Bluetooth. Mai mult, unitatea media cu ecran color cu touchscreen este oferita in standard. In rest, am avut tot ce mi-am dorit, de la cruise control si pana la mufe USB, AUX si cititor de carduri. Singurul lucru pe care puteam sa mi-l mai doresc, era ca masina de drive test sa fie in varianta FR si sa fie echipata cu computerul de bord cu ecran color.
CAT E HALATUL?
O sa incep prin a va spune ca este mai ieftin decat noul Golf VII, iar diferenta calitativa nu este atat de mult in favoarea celebrului neamt. E adevarat, pe alocuri Golf castiga, dar Leon recupereaza la capitole precum caracterul sportiv si designul mai viu. Masina pe care am testat-o a fost echipata cu pachetul Style si motorul TDI de 1.6 litri si 105 cai putere, la un pret de lista de 18.238 euro TVA inclus. Dupa ce s-au adaugat si cateva optionale precum farurile full LED si jantele pe 17″, pretul a urcat la 20.335 euro TVA inclus. Totusi, pretul cu discount este de numai 17.844 euro TVA inclus! Ca diferenta, un Golf VII echipat aproximativ la fel va costa cu cel putin 1500 de euro mai mult. Si, nu cumva sa uit, daca achizitionati masina in aceasta perioada, beneficiati si de 4 ani intretinere gratuita. Acest lucru inseamna ca timp de 4 ani, cat masina va fi in garantie, veti cheltui doar bani pe combustibil, spalari si lichid de parbriz. Dar, pentru mai multe detalii ar fi bine sa va adresati celor de la Moldotrans Auto – dealer SEAT. Apropo, daca tot am adus in discutie costul de achizitie, trebuie sa mentionez ca pretul de start al noului SEAT Leon este de 14.176 euro cu TVA inclus, lucru care inseamna ca este cel mai ieftin hatchback de pe piata (vorbim de pretul de lista, fara alte discounturi si promotii).
CONCLUZII
Cea mai scurta concluzie pe care as putea sa o am, este accea ca masina mi-a placut foarte mult! Desi noul Volkswagen Golf este pe alocuri mai calitativ decat noul SEAT Leon, aceasta calitate vine si cu un pret. Si nu, nu ma refer doar la banii pe care trebuie sa ii platesti in plus, ci si la faptul ca un Golf vine cu un caracter neutru si un design mai plictisitor, in timp ce noul Leon este orientat catre sportivitate si ofera un design putin mai indraznet. Din punctul meu de vedere, in momentul de fata noul SEAT Leon este unul dintre cele mai interesante hatchback-uri de pe piata, din orice punct de vedere. Sper sa vad cat mai multe variante dotate pe strazi, pentru ca aceasta este genul de masina pe care daca o cumperi cu pachetul de baza, vei regreta toata viata. Tehnologia cu care poate fi dotata este folositoare si nu foarte scumpa! Mai mult, sper sa am ocazia sa testez si varianta FR in curand.
Cunosc bine varianta precedenta de Leon dar si Golf VI. Ambele sunt in dotarea familiei.
Leonul e mai sportiv, suspensia mai rigida insa la interior sufera din cauza plasticului ordinar. Vad ca problema s-a rezolvat odata cu noua generatie care arata bine,fiind totodata agresiva dar si cu un caracter sportiv mai pronuntat, superior legendarului Golf.
Vorbind la modul general, Leon 1p este o masina foarte faina, am condus-o suficient de mult ca sa fiu convins de acest lucru (1.2 TSI, 1.4 TSI si 1.6 TDI. In Cupra R doar am urcat.). In afara de interior, totul ma multumeste. Si este o masina foarte stabila!
Dar noua generatie este un pas mare in fata, pe care il asteptam de mult! Sa speram ca si piata va considera la fel, chiar si-asa, cu marketingul SEAT, care nu este la fel de agresiv ca al altor producatori.
astept un test si cu motoarele mai mari.cel de 1.8:d .e interesant cum se comporta si ce consum are.
Si eu as vrea sa testez o motorizare mai mare. Ramane de vazut, poate reusesc pana la urma!
mult succes !
Am varianta asta 1.6 vu dsg7 pe octavia. E super ok, daca ai nevooe de fuga si o calci, nu simti ca ai motor de 1.6 tdi, fuge de rupe, iar daca mergi economic scoti intre 5 si 7 la oras si intre 4 si 5 in afara.
–
Doar oamenii pot comenta aici. Numele de firme sa servicii nu prea…