TEST DRIVE: SEAT Leon CUPRA, 2.0 TSI 290 CP

De-a lungul vremii am testat tot felul de masini. Unele frumoase, altele mai putin frumoase. Unele distractive, altele mai putin distractive. Unele puternice, altele deloc. Totusi, niciuna nu mi s-a lipit de suflet atat de tare ca Leon CUPRA 290. Probabil pentru ca e frumoasa, e foaaarte distractiva si, bineinteles, este si puternica.

In primul rand puternica. Sa pui 290 de cai pe o caroserie de numai 1421 de kilograme nu are cum sa fie un lucru rau. Am avut ocazia sa merg si cu masini mai puternice, chiar mult mai puternice (cu acronime precum AMG sau RS in denumire), care da, te fac sa-ti tremure picioarele si sa-ti creasca pulsul dar, oarecum surprinzator, si acest Leon CUPRA a reusit sa ma impresioneze si sa imi ofere niste senzatii apropiate.

Pur si simplu masina asta este ca un drog puternic. Devii dependent de senzatiile pe care ti le ofera de la prima tura mai in forta. Apoi, dupa ce nu o mai ai, incepi sa compari aprope tot ce ai condus pana atunci cu ea. Si, brusc, devii trist si viata incepe sa ti se para din ce in ce mai plictisitoare.

Desi aveam banuieli destul de mari, in general, dar mai ales la 26 de ani, cel mai bine mi s-ar potrivi un hot-hatch. Nu masini premium, de doua tone si cinci metri lungime. Desi iti ofera si alea senzatii, dar altfel de senzatii, potrivite din punctul meu de vedere la o cu totul alta varsta. Bineinteles, o sa-ti placa asa ceva doar daca esti pasionat de masini macar putin. Daca intelegi de ce e mai important acum sunetul evacuarii, nu cat de bine e insonorizata masina, asta trebuie sa-ti iei! Altfel, daca nu intelegi ce spun aici, esti liber sa-ti iei oricand o masina cu sigla mare si stralucitoare, care va impresiona cu siguranta mai multe femei. In Leon CUPRA, dupa o tura in forta, cel mai probabil li se va face doar rau!

Pfuu, in fine, inca sunt entuziasmat, chiar daca a trecut mai bine de o luna de cand am testat masina asta. Incerc sa ma calmez si in cele ce urmeaza o sa va explic de ce este masina asta speciala, mai presus de ce stiti deja, adica 2.0 TSI si 290 de CP. Sa-ncepem!

IN MEDIUL URBAN: POATE FI CEL MAI CUMINTE ANIMAL

test-drive-seat-leon-cupra-290-173-of-169Da, animal, pentru ca la baza ramane la fel. Daca scapi putin mai tare piciorul pe acceleratie, incepe sa urle si iti reaminteste cu cine ai de-a face. Totusi, daca selectezi modul „Confort” si esti calm, poti folosi un Leon CUPRA ca masina de zi cu zi fara nici cea mai mica problema. Suspensia adaptiva (DCC) este pregatita oricand pentru linii de tramvai si mici gropi, desi putina grija tot trebuie sa ai, in conditiile in care jantele au nu mai putin de 19 inchi. Dar nu este deloc la fel de greu de suportat in traficul de zi cu zi precum generatia precedenta, iar meritul principal ii apartine, dupa cum v-am spus, suspensiei adaptive, dar si sistemului SEAT Drive Profile.

In ceea ce priveste consumul, cand ai 290 de cai putere care mananca benzina, nu te poti astepta la o singura cifra, desi oficial, in mediul urban, acesta ar trebui sa consume 8.5 litri/100km. Chiar daca, sa zicem, poti obtine acest consum, in viata reala este imposibil, deoarece nu vei merge niciodata cu un Leon CUPRA intr-un mod ultra economic, pentru ca asta inseamna sa renunti la a mai auzi cantecul frumos al evacuarii si nu merita pentru doi-trei litri de benzina. Personal, mergand oarecum mai linistit, am reusit sa obtin un consum cuprins intre 11.0 si 13.0 litri/100km, iar atunci cand am facut spectacol, am urcat imediat catre 15.0-16.0 litri/100km. Asta in conditiile in care am avut parte de temperaturi mici, cuprinse intre 0 si 5 grade celsius! Din punctul meu de vedere e bine pentru o masina care face 0-100 de km/h in doar 5.7 secunde.

Vezi si:  TEST DRIVE: Range Rover Evoque, 2.2 SD4 190CP

In plus, mi-a placut foarte mult si faptul ca masina a fost echipata cu transmisia automata DSG cu sase rapoarte, care este placuta nu doar in oras, ci in orice conditii si pe care, de altfel, v-o recomand in detrimentul transmisiei manuale.

IN MEDIUL EXTRAURBAN: CA PESTELE IN APA

test-drive-seat-leon-cupra-290-179-of-169Bine, cu adevarat ca pestele in apa ar fi pe un circuit, in siguranta deplina, dar in lipsa de asa ceva, am indraznit sa ma bucur de cateva drumuri foarte putin circulate si cu asfalt bun. Si abia in asemenea conditii ajungi sa intelegi ca masina aceasta nu este doar spectacol, ci inseamna mai ales performanta pura. Nu e doar sunetul evacuarii cel de care te indragostesti, ci totul. E oarecum completa, cel putin dupa gusturile mele.

Dupa ce am activat modul CUPRA, am simtit cum masina efectiv s-a incordat, turatiile urcand instant de la aproximativ 1700rpm la 3000 rpm. Apoi am inceput sa descopar, bucata cu bucata, ce inseamna de fapt CUPRA 290. Directia nu are nimic fals in ea, te lasa sa simti perfect exact ce se intampla cu rotile directoare. Scaunele sport, profilate, te tin nemiscat oricat de tare ai aborda un viraj. Si, daca tot veni vorba despre viraje, trebuie sa va spun ca am indrazit, progresiv, sa le abordez din ce in ce mai in forta si nu am simtit niciodata ca am fost macar aproape de limita. Nu exista subvirare, nu exista supravirare. Iar ca sa intelegeti ca masina asta e facuta pentru performanta, nu am cum sa nu mentionez si faptul ca este echipata in standard cu diferential cu alunecare limitata (LSD), care reuseste sa puna toti cei 290 de cai putere pe asfalt, lucru care era imposibil in alte conditii, dat fiind faptul ca modelul actual nu beneficiaza inca de tractiune integrala precum fratele Golf VII R.

Dar v-am tot vorbit despre senzatiile oferite si am uitat sa ma opresc putin asupra datelor tehnice. Motorizarea? 2.0 TSI cu 290 de CP. Cuplul? 350 de Nm, disponibil pe o plaja foarte larga, intre 1700 si 5800 rpm. Sistemul de injectie? Sunt doua sisteme, multipunct si injectie directa. Un motor potent, dar si rezistent, pe care il gasim pe multe modele din grupul VAG.

Consumul? Bun, chiar foarte bun, daca esti cuminte. Spre exemplu, la un drum Suceava-Iasi, am avut un consum cuprins intre 7.4 si 7.6 litri/100km, in conditiile in care SEAT spune ca oficial ar trebui sa consume 5.5 litri/100km. Cam optimista cifra oficiala, pentru ca am mers in cea mai mare masura legal, de multe ori cu pilotul adaptiv activat, pentru ca vremea (ceata, 1.0 grad celsius, anvelope de vara) nu imi permitea decat o asemenea abordare. In schimb, cand am avut parte de asfalt uscat si mi-am facut de cap in cel mai barbar mod, am trecut cu usurinta de 10.0 litri/100km. Dar, stii cum e, distractia costa! Si cand mergi la un film sau la un concert platesti, asadar pretul platit pentru o doza buna de adrenalina e chiar mic in cazul de fata.

Vezi si:  TEST DRIVE: Dacia Duster, 1.5 Blue dCi 115 CP 4WD

Totusi, sa ne intorcem putin la cutia automata DSG cu sase rapoarte, care trebuie sa va spun ca se comporta absolut exemplar si in afara orasului oferindu-ti, in functie de ce doresti, atat confort, cat si sportivitate. Schimbarile treptelor se fac instant si e de remarcat faptul ca nu are nicio intarziere sesizabila chiar daca e vorba despre o retrogradare rapida din viteza a sasea in viteza a patra. Am mai condus multe masini echipate atat cu DSG 6, cat si cu DSG 7, dar cutia de pe CUPRA e setata cu siguranta putin altfel.

Buuun, am vorbit mai sus despre senzatii, performanta, cifre, dar nu pot incheia acest capitol fara a mentiona, din nou, evacuarea sport, care suna intr-un mare fel! Pe parcursul celor patru zile de test nu am ascultat aproape deloc muzica. Am preferat sa aud, pe repeat, aceeasi melodie: evacuarea.

DESIGN: LUPUL IN BLANA DE OAIE

test-drive-seat-leon-cupra-290-157-of-169Desi SEAT in general si Leon in particular oferta unul dintre cele mai agresive design-uri de pe piata, cand vorbim despre CUPRA diferentele sunt destul de subtile in comparatie cu un FR, astfel ca, de cele mai multe ori doar un cunoscator va sti din prima clipa ca vorbim despre o masina care are 290 de CP sub capota. Majoritatea nici nu vor banui, iar lucrul acesta este de multe ori amuzant!

Pentru cei care vor sa iasa in evidenta cu tot dinadinsul, exista un pachet de culoare pentru caroserie si jante, dar care mie nu imi place deloc. Portocaliul tipator o face sa arate mai degraba a masina de circuit, lucru care nu mi se pare potrivit pentru o masina de zi cu zi.

In rest, la o privire mai atenta observam totusi ca avem de-a face cu un Leon special. In acest sens ne ajuta jantele pe 19 inchi, discurile de franare imense, cu etrieri vopsiti in culoarea rosie, spoilerele fata-spate, care fac masina o idee mai lata, dar si evacuarea dubla, alaturi de scrisul si sigla CUPRA, aplicate discret pe capota portbagajului.

La interior, schimbarile sunt de asemenea putine. Exceptand scaunele sport, imbracate in piele, pedalierul sport, volanul tesit in partea de jos, imbracat in piele perforata, dar si cateva sigle CUPRA in diferite locuri, nimic nu tradeaza faptul ca ne aflam intr-o masina cu aproape 300 de cai putere.

Sa nu se inteleaga de aici ca masina nu ar arata bine. Arata chiar foarte bine doar ca, spre deosebire de alte hot-hatch-uri, nu atrage atentia atat de mult! Mie asta mi se pare un avantaj pe de o parte.

DOTARI: MULTE SI…UTILE

test-drive-seat-leon-cupra-290-214-of-169Am observat ca, pentru multi, ba la un moment dat chiar si pentru mine, unele echipamente de ultima generatie pareau inutile. Doar ca, de curand am observat si ca pana nu beneficiezi de aceasta tehnologie noua, nu intelegi de fapt e inseamna cu adevarat si cum anume iti face viata mai usoara si mai sigura. Iar acest Leon CUPRA a fost echipat cu anumite dotari optionale pe care sunt sigur ca majoritatea nu ar plati in plus, dar care merita banii cu varf si indesat. De la ACC, care este pilotul automat adaptiv, la Lane Assist, sistem care iti mentine masina automat pe banda, ajutandu-se de marcaje, pana la Front Assist, sistem care te atentioneaza ca te apropii de un obstacol si, daca nu reactionezi, franeaza automat.

Vezi si:  TEST DRIVE: Kia Rio, 1.2 GSL 85 CP

Pe langa aceste echipamente care tin in primul rand de siguranta, regasim la bord si tehnologii care ne ofera confort si acces facil la aproape orice tip de continut multimedia. In lista de dotari a modelului testat avem, printre altele, o unitate media cu ecran touchscreen de 6.5″, care include si sistem de navigatie, faruri full LED, o trapa panoramica, de care nu prea am apucat sa ma bucur din cauza vremii, High Beam Assist, care este un sistem de asistare pentru faza de drum, padele pentru schimbarea treptelor de viteze, suspensie electromagnetica adaptiva (DCC) si multe, multe altele.

Recomandarea mea este sa alegi in prima faza cat mai multe sisteme de asistenta, deoarece siguranta ta si a pasagerilor, mai ales cand ai 290 de cai putere, trebuie sa fie cel mai important lucru.

PRET: EXCELENT IN MOMENTUL DE FATA

Intr-un final, dupa atatea laude, trebuie sa afli si cat costa sa-ti indeplinesti un asemenea vis frumos. La modul general vorbind, nu este o suma mica. Totusi, tot la modul general vorbind, unii isi iau SUV-uri cu aceeasi bani, fara sa iasa macar o data pe an de pe asfalt. Si garantat nu au parte de senzatii atat de intense pentru acea suma platita.

In acest moment, exista reduceri absolut imense pentru un stoc limitat de Leon CUPRA: numai 29.450 euro cu TVA, pretul de lista fiind de 36.770 euro cu TVA. Asadar, vorbim despre o reducere totala de 7320 euro cu TVA, bani pentru un Logan nou. Masinile care exista in acest stoc pot fi livrate imediat si sunt echipate exact la fel ca exemplarul pe care l-am testat, cu absolut tot ceea ce trebuie. Daca doresti sa analizezi o asemenea masina indeaproape, iti recomand sa faci un drum pana la Moldotrans Auto, dealer SEAT in Iasi sau, pana ajungi acolo, sa te uiti pe site-ul lor, unde gasesti aproape toate detaliile necesare.

IN CONCLUZIE…

…daca as dori sa achizitionez o masina noua in jurul sumei de 30.000 de euro cu TVA, Leon CUPRA 290 ar fi cu siguranta acolo, pe lista scurta. Imi place foarte mult ca e genul de masina pretabila atat pentru distractie, cat si pentru uzul zilnic. Spatiul interior si portbagajul sunt la fel ca in orice alt Leon hatchback, iar pe modul de conducere „Confort” poate fi oricand o masina normala. In acelasi timp, daca vrei sa planuiesti o excursie pe Nürburgring, o poti face linistit, deoarece nu te faci de rusine.

In plus, daca esti familist, exista o solutie potrivita si pentru tine: Leon ST CUPRA 290. Ofera performante asemanatoare, dar volumul portbagajului este net superior. S-ar putea sa ti se pare putin exagerata aceasta alegere pentru o masina de familie, dar ti-am spus din start ca este o masina pentru oameni hotarati, care stiu din start ce vor si de ce. Orice argumente as aduce, cine isi cumpara un Leon CUPRA stie deja de ce ia aceasta decizie.

Oricum, o asemenea masina iti poate lua mintile cu adevarat doar daca ai ocazia sa o conduci! Restul e poveste.

4 thoughts on “TEST DRIVE: SEAT Leon CUPRA, 2.0 TSI 290 CP”

  1. O masina excelenta din toate punctele de vedere.

    Admin edit: pe acest site nu sunt apreciate comentariile lasate doar in scopuri SEO, din acest motiv link-ul a fost eliminat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.