Pe Toledo il asteptam de multa vreme. Eram pregatit sa ma vad cu el in luna decembrie, dar se pare ca s-a lasat putin asteptat. Deh, e familist, astia tot timpul intarzie – ba ca nu-l lasa nevasta, ba ca ala micu’ a racit si a trebuit sa mearga cu el la medic – tot felul de motive pe care le accept, dar pe care inca nu am cum sa le inteleg foarte bine. Pentru ca eu nu-s tocmai familist. Asadar, va dati seama ca timpul petrecut cu noul Toledo, adica aproape o saptamana, a avut si momente placute, dar si mici dezamagiri. Pentru ca eu, ca tanar fara nevasta, copil si alte asemenea griji, vreau cu totul altceva de la o masina. Totusi, trebuie sa incerc pe cat posibil sa fiu profesionist, asa ca m-am pus in pielea unui familist si-am pornit la drum.
Prima oara cand ni s-au intalnit privirile, la Moldotrans Auto – dealer SEAT in Iasi, am ramas foarte surprins. Masina, pe langa faptul ca are un aspect elegant, cu linii foarte discrete, este mare. Mare in comparatie cu impresia pe care ti-o faci atunci cand o vezi in fotografii. Practic, e mai umflata, iar lucrul acesta se observa cel mai bine cand este privita din lateral, mai ales in zona montantului C. Dar, atentie, sa nu intelegeti ca este disproportionata. Dupa cum v-am mai zis, noul Toledo este o masina de familie eleganta, care poate fi oricand si masina de serviciu a unui manager.
IN MEDIUL URBAN: ECONOMICA DAR PUTIN CAM MARE
In saptamana in care am testat Toledo, am avut foarte multa treaba in oras. Si am fost, in general, foarte grabit. Iar a fi grabit in Iasi zilele acestea, nu este tocmai usor, in special din cauza aglomeratiei, dar mai ales a craterelor care au aparut in asfalt. Totusi, noul Toledo s-a descurcat onorabil. Fiind echipat cu motorizarea TDI de 1.6 litri si 105 cai putere, am avut in primul rand un consum mic: 6.7 litri/100 km. Oficial, producatorul spune ca Toledo echipat cu aceasta motorizare va consuma 5.6 litri/100km. Si sunt convins ca acest consum poate fi obtinut fara prea mari batai de cap, adica fara graba si cu drumuri decente. Pe langa faptul ca Toledo nu te pune sa treci foarte des pe la pompa, iti ofera si confort in traficul urban. Iar la acest capitol sunt mai multe lucruri care formeaza intregul. Din nou motorizarea, care ofera un cuplu de 250 de Nm intre 1500 si 2500 rpm si care este conectata la o cutie de viteze cat se poate de clasica, in 5 trepte. Prin etajarea foarte potrivita a cutiei si prin cuplul disponibil de la turatii joase, Toledo nu va avea nicio problema atunci cand doresti sa te strecori printre masini si nici nu va fi nevoie sa schimbi treptele de viteza foarte des. Directia contribuie si ea la confort, aceasta fiind suficient de moale astfel incat sa te ajute atunci cand vrei sa parchezi sau sa intorci pe o strada ingusta.
Singurul inconvenient cand vorbim de traficul urban este marimea masinii. Lungimea mai exact, care este de 4.48 metri si care devine o problema atunci cand locurile de parcare sunt foarte inghesuite, adica aproape tot timpul. De asta va recomand senzorii de parcare. Masina de test avea aceasta optiune si am simtit de foarte multi ori ca mi-a fost de ajutor. In rest, desi nu are un design exterior foarte indraznet, atrage multe priviri. Si e clar ca vorbim de priviri admiratoare, dar in acelasi timp si foarte curioase, pentru ca majoritatea oamenilor rezuma marca SEAT la Ibiza si mai ales Leon. Bineinteles, masina a fost scoasa foarte mult in evidenta si de culoarea speciala Ocean Blue, o culoare care a fost apreciata verbal peste tot pe unde am oprit.
IN MEDIUL EXTRAURBAN: CONFORTABILA DAR NU FOARTE DINAMICA
In afara orasului, am petrecut alaturi de familistul nostru in jur de 400 de kilometri, asadar am reusit sa inteleg destul de bine ce poate. Mai ales ca am avut parte de drumuri de la foarte bune la incredibil proaste. Si apropo de drumurile proaste, va pot spune ca suspensia isi face treaba foarte bine pe acestea, absorbind fara probleme vesnicele cratere romanesti. Totusi, pentru a oferi confort s-au facut niste compromisuri nespecifice marcii SEAT – suspensia desi nu poate fi numita moale este clar setata spre confort. Iar lucrul acesta se simte destul de pronuntat in viraje. Dar sa nu va faceti acum o impresie gresita, pentru ca masina se comporta exemplar daca este condusa de un familist, care se presupune ca este responsabil, deci nu exagereaza cu viteza in viraje.
Directia o pot cataloga ca fiind neutra, desi eu as fi preferat sa fie putin mai ferma, deoarece la viteze mari nu transmite atat de bine in volan ce se intampla pe asfalt. Plus caracaterul subvirator care de la anumite viteze in sus se simte destul de pronuntat. Dar trebuie sa repet: cine foloseste masina aceasta zi de zi, impreuna cu familia sa, nu va ajunge sa simta aceste lucruri. Si exact aceasta categorie de oameni reprezinta tinta acestui model. Pentru ceilalti, exista noul Leon! Mai mult, trebuie sa mentionez ca modelele concurente nu au in niciun caz o situatie mai stralucita, cel putin in ceea ce priveste directia. Din punctul meu de vedere, daca luam in calcul toate avantajele oferite de noul Toledo – tehnologia noua, deschiderea portbagajului de tip hayon si marimea sa, de 550 de litri, garantia de 4 ani sau 120.000 de kilometri, calitatea generala a asamblarii, motoarele economice si pretul – avem in fata un posibil castigator.
Despre motorizarea aceasta am spus foarte multe pana acum, deoarece am avut ocazia sa o testez pe numeroase masini. Este absolut decenta pentru drumurile romanesti, ofera un consum foarte mic, oricat ai trage de ea, doar ca i-ar trebui o cutie in sase trepte. De exemplu, am condus acelasi motor cu DSG in sapte trepte si va spun ca este total diferit. Pur si simplu cutia automata cu dublu ambreiaj scoate tot ce e mai bun din aceasta motorizare. Dar din pacate Toledo nu dispune de aceasta optiune decat pentru motorizarea 1.4 TSI cu 122 de cai putere. Si nu cumva sa uit, ca tot am amintit iar de consum. In regim extraurban, pe un drum foarte rau (Iasi-Vaslui) am reusit sa obtin un consum de 5.2 litri/100km. Din punctul meu de vedere este foarte bine, mai ales ca eu nu sunt deloc tipul soferului econom.
Insonorizarea este ca in orice masina din aceasta clasa si categorie de pret. Adica se putea si mai bine. Zgomotul diesel-ului este destul de pregnant in habitaclu atunci cand motorul este rece, dar pe masura ce temperatura se indreapta spre cea optima, se face auzit din ce in ce mai putin. Acest lucru inseamna ca daca masina era echipata cu un TSI, va puteam spune ca insonorizarea este foarte buna.
ATMOSFERA INTERIOARA
In interior regasim aceleasi linii conservatoare, parca prea putin specifice marcii spaniole. In termeni de vanzari, acest conservatorism ar trebui sa fie benefic. Ramane de vazut care va fi reactia pietei. Finisajele, desi sunt de calitate si plasticul pare foarte rezistent in timp, interiorul se situeaza per total la un nivel mediu. Plasticul tare predomina, dar daca tinem cont de clasa din care face parte noul Toledo, se incadreaza in standard. Volanul este foarte aratos si foarte confortabil, iar materialele din care este fabricat sunt foarte bune. Pana la urma vorbim despre volanul care a echipat ani la rand Leon 1P, deci o masina dintr-o clasa superioara. Ce m-a surprins neplacut la interiorul noului Toledo este faptul ca desi toate cele patru geamuri erau electrice, soferul avea butoane de control doar pentru geamul sau si al pasagerului din dreapta. Este un capitol la care consider eu ca nu trebuia sa se faca economie, mai ales ca vorbim despre o masina de familie, deci o masina care va avea de multe ori pe bancheta copii. Si da, stiu ca geamurile se pot bloca, dar asta nu este un argument care sa ma multumeasca in totalitate.
La capitolul dotari pentru sofer, masina de test a stat foarte bine. Am fost foarte fericit ca masina avea conexiune Bluetooth, care mi-a permis sa vorbesc la telefon in timp ce conduceam, dar si sa imi ascult muzica preferata de pe smartphone. Tot la capitolul muzica preferata a punctat si cu intrarile USB si AUX. Comenzile pe volan, pe langa faptul ca ofera un aer mai modern masinii, sunt si foarte folositoare in trafic. Un alt capitol la care noul Toledo castiga puncte sunt spatiile de depozitare, care sunt numeroase. Iar cireasa de pe tort este torpedoul imens. Cotiera, desi este asemanatoare cu cea de pe modele mai vechi, ca Golf IV, isi face treaba exemplar. Inainte de a incheia, trebuie sa mai mentionez inca un lucru important: spatiul pe bancheta din spate este absolut imens pentru o masina construita pe o platforma de clasa mica. Fara a exagera, pot calatori trei adulti in conditii foarte bune, deoarece spatiul pentru cap si picioare este neasteptat de mare. In noul Toledo chiar stai in spate la fel de bine ca in fata!
CALATORESTI IN DEPLINA SIGURANTA
Noul SEAT Toledo a primit de la EuroNCAP cinci stele, asadar avem si o confirmare din partea unui organism de testare independent si apreciat ca masina iti ofera toata siguranta de care ai nevoie. Fiind o masina de familie, trebuie sa mentionez neaparat ca scorul pentru protectia copiilor a fost foarte bun, de 80% mai exact. Toledo ofera in pachetul de dotari standard airbag-uri frontale si laterale pentru sofer si pasager si airbag-uri cortina, ESP, ESC (asistare la franarea de urgenta), ABS si TCS (controlul tractiunii).
PRET
In ceea ce priveste pretul, noul Toledo se afla pe o pozitie buna daca ne raportam la pachetul de dotari standard si la faptul ca este o masina abia aparuta pe piata. Pretul oficial de pornire este 13.986 euro cu TVA inclus, dar Moldotrans Auto va ofera un discount care scade pretul suficient de mult incat sa fie sub cel al concurentei: 13.300 de euro cu TVA inclus pentru varianta Reference 1.2 TSI. In acelasi timp, Renault Fluence are un pret de pornire oficial de 13.410 euro cu TVA inclus, in timp ce Chevrolet Cruze costa nu mai putin de 15.026 euro cu TVA inclus.
Modelul pe care l-am testat a fost un Toledo 1.6 TDI 105 CP, cu pachetul Style si cateva optionale in plus, cum ar fi culoarea speciala de 744 de euro, pachetul de iarna, RADIO CD MP3 cu 6 difuzoare, intrare USB si AUX, sistem Bluetooth cu comanda vocala, senzori de parcare spate, control presiune anvelope auto cu avertizare sonora si luminoasa si multe altele. Asadar, ce am testat eu este o masina pentru familistii care isi doresc ceva mai multa tehnologie, si care, bineinteles, sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare: 19.691 de euro cu TVA inclus. Dar fiti atenti: daca va place foarte mult masina din imagini, va anunt ca aceasta poate fi achizitionata cu 16.934 euro cu TVA inclus, iar momentan are in jur de 1000 de kilometri, din care aproximativ 500 cu mine la volan.
CONCLUZIE
Ai citit tot articolul? Inseamna ca ai tras deja niste concluzii proprii. Cel mai bine ar fi sa te programezi si la un drive test, pentru ca doar asa vei sti cu adevarat daca ti se potriveste. Tot ce pot sa iti mai zic eu este ca: noul SEAT Toledo, desi nu este o masina in al carei taget sa mai aflu, mi-a placut. Intr-adevar, nu este cea mai dinamica masina, nici nu are cel mai calitativ interior din lume. Dar in schimb ofera exact ce este important pentru cei cu familie, adica un portbagaj imens, spatiu foarte mare pe bancheta din spate, suspensii suficient de confortabile si siguranta sporita pentru pasagerii abia veniti pe lume.
Asadar, daca te afli in targetul de care am povestit mai sus si vrei sa achizitionezi o masina noua, iti recomand sa ii dai o sansa si noului Toledo. S-ar putea sa te surprinda intr-un mod placut!
Incepand cu modelele produse in martie 2013, soferul va dispune de control pentru geamurile spate, a fost o solutie aleasa de inginerii Skoda pentru al lor Rapid, care din pacate s-a aplicat si la Toledo. Problema insa a fost remediata.
Ma bucur sa aud lucrul asta. Era pacat sa ramana asa.
Varianta asta de motorizare mi se pare buna. Am mers cu asa ceva pe octavia cu dsg 7g, trage bine, iar daca mergi usor cu ea, nu consuma excesiv.
–
Admin edit: Cand o sa ai nume real, o sa ai si link.