TEST DRIVE: Volvo XC60, D5 AWD

In urma cu aproape doua saptamani o rugam pe Alina Axane de la Tester – Casa Auto Iasi sa imi ofere un Range Rover Evoque. L-am testat si pe acela intre timp, dar inainte am avut la test un XC60. Adica un Volvo. Si mi-a placut foarte mult masina. Dar pe larg vom discuta in randurile care urmeaza.

Modelul lansat in 2008 la Salonul Auto de la Geneva a starnit de-a lungul timpului foarte multe discutii pozitive si a impresionat publicul cu tehnologii care pareau SF la acea vreme. Si eu am privit modelul scandinav cu respect si admiratie, iar acum, dupa ce am reusit sa pun mana pe el acestea sunt de cel putin zece ori mai mari.

Masina pe care am avut-o la test a fost echipata cu motorul diesel de 2.4 litri in versiunea care ofera 215 cai putere si nu mai putin de 420 Nm. Puterea maxima este atinsa la 4000 rpm iar cuplul este disponibil intre 1500 si 3000 rpm. Pus pe XC60 echipat cu 4×4, acest motor inseamna 8.8 secunde pana la 100 de km/h si o viteza maxima de 205 km/h. O masina destul de performanta putem spune. Dar probabil va asteptati ca asemenea performante sa fie traduse printr-un consum mare. Gresit! Consumul mediu anuntat de Volvo este 6.8 l/100km. Putin consider eu, pentru specificatiile de mai sus.

Cutia de viteze de care am avut parte in timpul acestui test a fost una automata cu sase rapoarte. Aceasta ofera atat un mod sport cat si unul secvential. Deci vorbim despre o cutie automata moderna care se incadreaza in standardele clasei din care XC60 face parte. Cutia automata, din punctul meu de vedere este alegerea corecta pentru o astfel de masina. Practic, eu vad numai avantaje la o cutie automata moderna – schimba rapid si fara sa se simta, iti ofera mai mult confort la volan, te lasa sa schimbi tu in cazul in care doresti sa il imiti pe Schumacher etc.

In combinatie cu acest motor de 2.4 litri cutia de la Volvo face o treaba minunata. Practic nu pot sa spun ca in timpul testului am reusit sa gasesc un defect la acest capitol.

Vezi si:  TEST DRIVE: Volkswagen Beetle, 1.2 TSI 105 CP

In ceea ce priveste tinuta de drum Volvo primeste o nota mare din nou. Directia este foarte precisa, suspensiile amortizeaza atat de bine incat drumurile romanesti incep sa ti se para chiar bune, iar stabilitatea, cel putin atunci cand se merge mai in forta dar nu la limita este conform asteptarilor. Ce inseamna asta? Inseamna ca este foarte stabila pentru un crossover, si mai putin stabila daca o comparam cu o berlina ca S60, BMW Seria 5 sau E Klasse.

Totusi, altul este capitolul la care XC60 exceleaza, si anume siguranta. Are atat de multe sisteme de siguranta incat nu am reusit inca sa le stiu fara sa ma ajut de foaia cu datele tehnice. Despre ABS, ESP sau airbag-uri ar fi inutil sa mai vorbesc, dar in schimb despre sisteme ca Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning sau City Safety nu pot sa nu spun cate ceva.

Adaptive Cruise Control: acesta este un pilot automat adaptiv. Adica functioneaza  in felul urmator: setezi o viteza (sa spunem 110 km/h) iar masina o atinge atat timp cat nu are o masina in fata. Cand o masina apare in fata, daca aceasta merge cu 70 km/h de exemplu, sistemul o detecteaza automat si franeaza masina pana la viteza celei din fata, adica 70 km/h. Daca tragem stanga de volan pentru a depasi nu este necesar sa acceleram deoarece sistemul ACD va detecta ca nu mai exista obstacole in fata si va accelera automat pana la viteza setata la inceput, adica 110 km/h. Va zic – suna foarte bine, dar este de-a dreptul genial sistemul. Ce-i drept, prima oara cand l-am testat am fost foarte emotionat, dar am avut pana la urma incredere in Volvo si nu am fost dezamagit.

Lane Departure Warning: acest sistem, dupa cum spune si numele sau, te atentioneaza atunci cand masina trece de linia care desparte sensurile de mers sau de marcajul lateral fara ca semnalizarea sa fie folosita. Sistemul este foarte bun, dar eu l-as activa numai atunci cand stiu ca am deja ceva ore conduse pentru ca in restul timpului este enervant. Va dati seama ca traind in Romania avem de ocolit gropi sau tot felul de alte obiecte “uitate” in drum, plus ca inevitabil mai incalci linia intr-o curba sau cand vrei sa vezi daca poti depasi. Eu l-am oprit imediat ce am vazut cum functioneaza. A, acesta se activeaza de la 65 km/h.

Vezi si:  TEST DRIVE: SEAT Leon FR, 1.4 TSI 122 CP

City Safety: sistemul City Safety functioneaza pana la viteza de 50 de km/h si are rolul de a incetini masina sau a o opri in cazul in care nu esti atent. Acesta detecteaza masina din fata, iar daca tu esti cu privirea in alta parte iti va salva masina sau vei avea oricum parte de pagube mult mai mici. Inteligent sistemul si functioneaza. La fel, emotii mari la prima folosire, dar in timp te obisnuiesti si incepi sa te bazezi pe el.

Asadar, capitolul siguranta este lamurit. Sper ca este absolul clar faptul ca avem de-a face cu una dintre cele mai sigure masini din lume.

Acum e timpul sa discutam putin despre design. Exteriorul, dupa standardele mele este aratos si destul de indraznet pentru un Volvo. Imi place ca masina desi este masiva, privita din anumite unghiuri pare mult mai atletica. Pozitionarea luminilor de zi cu tehnologie LED este neobisnuita dar acesta este un lucru bun deoarece se diferentiaza mult de Audi si restul care au adoptat aceeasi pozitionare. In sfarsit, un design scandinav, elegant, sportiv daca se adauga pachetul R Design si per total echilibrat.

In schimb interiorul este cred eu unul dintre punctele forte ale lui Volvo XC60. Avem parte de un design minimalist tipic suedez care m-a dus din primul moment cu gandul la mobila Ikea. Este simplu si elegant, iar materialele va spun ca sunt de cea mai buna calitate. Cea mai buna! Dupa ce am testat masina aveam o stare mai buna si pun asta pe seama design-ului foarte bun si a culorii interiorului care la masina de test era bej.

Spatiul in interior este multumitor chiar pentru 5 persoane, scaunele sunt confortabile din cale afara iar ergonomia e atat de buna incat eu nu prea am intampinat dificultati cand am cautat diverse butoane.

Ce nu mi-a placut? Volanul cu insertii de lemn. Foarte elegant, arata extraordinar de bine dar nu are aderenta oferita de un volan imbracat doar in piele. E vorba de gusturi bineinteles. Pe langa volan, am fost dezamagit de manerul schimbatorului de viteze. Insertia de lemn nu era foarte bine imbinata cu partea din piele si scotea tot felul de zgomote. Totusi e masina de test, cine stie ce s-a intamplat cu ea pana sa ajunga la mine. Daca este o problema generala e grav, dar eu tind sa cred ca doar masina testata de mine are problema asta.

Vezi si:  TEST DRIVE: Volkswagen Up!, 1.0 MPI 60 CP

Ultima parte a articolului se concentreaza pe preturile unui asemenea model. Si mici nu au cum sa fie, dar fiind o masina premium, clientii se presupune ca au venituri mult peste medie. Astfel ca pretul de pornire a unui XC60 este de 32.736 Euro cu TVA. La pretul acesta primiti cea mai slaba motorizare diesel, care are numai 136 de cai putere. De asemenea tractiunea este 4×2. Eu aceasta varianta nici nu prea as lua-o in calcul deoarece motorul este prea slab si nu are 4×4. Mai bine un S60. Prima din lista care consider ca merita achizitionata este versiunea D4 cu 163 de cai putere si 4×4. Pretul acesteia porneste de la 38.564 Euro cu TVA inclus, dar daca adaugam optiuni acesta se va apropia fara prea mari probleme de 45.000 de Euro.

Versiunea testata costa in varianta standard 43.648 Euro cu TVA inclus, dar ofera 215 cai putere. Asadar, un exemplar ca cel testat de mine va costa in jur de 50.000 de Euro cu tot cu optiuni. Dar merita! Este o masina in primul rand sigura, apoi va contibui la imagine destul de mult si pe langa asta iti va oferi mai mult ca sigur calitate si rezistenta in timp de invidiat.

OFERTA SPECIALA: Prietenii de la Tester Iasi, mi-au atras atentia ca au o oferta interesanta in aceasta perioada. Un XC60 D4 AWD Limited, echipat printre altele cu faruri xenon adaptive, sistem control calitate aer, high performance multimedia si altele, costa acum numai 29.95o de euro + TVA. Mai multe detalii gasiti AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.