Un start-up francez lanseaza un tip de baterie revolutionara, care ar putea inlocui clasicele baterii litiu-ion.
Cel putin asa crede firma Tiamat, care a pus la punct o baterie pe baza de sodiu. Productia ar urma sa inceapa in 2025.
Acumulatorii cu sodiu ar putea fi un avantaj imens mai ales in cazul masinilor electrice urbane si chiar ar putea duce la scaderea pretului acestora. Acumulatorii sodiu-ion nu necesita metal rar si sunt mai usor de reciclat, ceea ce le face mai ecologice. Sunt, de asemenea, mai sigure decat bateriile cu litiu si reduc riscul de incendiu. Ionul de sodiu are o durata de viata de 2.000 de cicluri de incarcare/descarcare.
Este o alternativa ecologica si economica la actualele baterii pe baza de litiu – o materie prima rara, care ridica serioase probleme de mediu.
Principiul de functionarae
Bateria sodiu-ion functioneaza pe acelasi principiu ca bateria litiu-ion. Are in componenta doi electrozi: catod si anod, care se afla intr-o solutie conductore, electrolitul.
La anod, atomii de sodiu elibereaza electroni pentru a forma ioni de sodiu (Na⁺) – atomi a caror sarcina electrica nu se afla în echilibru. Acești electroni se deplaseaza prin circuitul extern pana la catod. Catodul contine materiale capabile sa atraga ionii de sodiu, care navigheaza spre catod prin electrolit. In timpul reinarcării, acelasi mecanism are loc in sens opus, de la catod la anod.
Avantaje
- materia prima, sarea, se gaseste din abundenta;
- costurile sunt aproape la fel ca in cazul bateriilor cu litiu;
- durata de viata estimata e in jur de zece ani, in timp ce la bateriile cu litiu e de doar trei ani;
- bateriile cu sodiu sunt mai sigure, pericolul de a lua foc e mult redus;
- se incarca de doua ori mai rapid.
MM